Fitness

4 voordelen van verse melk

6views

Gewone melk is een vloeistof die rijk is aan voedingsstoffen en een uitzonderlijke bron van eiwitten, die alle vrouwelijke zoogdieren produceren, voor het hoofdvoedsel van hun baby’s.

Wij consumeren voornamelijk koe-, schapen- en geitenmelk.

1. Een glas verse melk (250 ml) bevat: ongeveer 146 calorieën, 8 g vet, 8 g eiwit, vitamine D, riboflavine (vitamine B2), vitamine B12,thiamine (vitamine B1), vitamine A, calcium, kalium, fosfor, magnesium, zink, selenium, geconjugeerd linolzuur, omega-3.

2. Er zit kwaliteit in melk eiwit. Eiwit is verantwoordelijk voor veel functies in het menselijk lichaam, zoals groei, ontwikkeling, regulering van het immuunsysteem en herstel. Melk bevat alle negen samenstellende aminozuren die het lichaam nodig heeft om goed te functioneren. De belangrijkste soorten eiwit in melk zijn: wei ongeveer 20% en caseïne ongeveer 70-80%. Aminozuren met een vertakte keten zijn vooral nuttig bij het opbouwen en voorkomen van spierverlies en het leveren van energie tijdens het sporten. Grotere spieren en een beter uithoudingsvermogen zijn aangetoond bij oudere volwassenen die dagelijks zuivel consumeren. Een natuurlijk alternatief zijn de bewerkte eiwitdranken die verkrijgbaar zijn in sportwinkels voor spierherstel tijdens en na het sporten.

3. Betrokken bij botopbouw. Gezondere botten metis te danken aan de krachtige combinatie van voedingsstoffen plus kalium, calcium, fosfor en vitamine K2. Ongeveer 99% van het calcium in het lichaam hoopt zich op in tanden en botten. De inname van zuivelproducten beschermt tegen osteoporose en vermindert het risico op breuken, vooral bij oudere mensen.

4. Voorkomt obesitas. Dit voordeel wordt alleen geassocieerd met de consumptie van volle melk. Het is aangetoond dat het eten van zuivel het risico op obesitas bij kinderen vermindert. De consumptie ervan bij vrouwen van middelbare leeftijd laat minder gewichtstoename zien en bij hen wordt het risico op obesitas tot een minimum beperkt. Sommige bestanddelen in melk kunnen bijdragen aan gewichtsverlies. Het hoge eiwitgehalte zou overeten kunnen voorkomen en de aanwezigheid van geconjugeerd linolzuur stimuleert de vetverbranding. Melk kan worden gebruikt in de samenstelling van veel recepten, als hoofdbestanddeel van smoothies, bij de koffie, als toevoeging aan havermout, soepen, etc.

Ongeveer 65% van de bevolking is lactose-intolerant. Sommige mensen kunnen het niet consumeren en anderen willen het niet om ethische of dieetredenen. Amandel-, kokos-, soja-, haver-, rijst-, hennep- of cashewmelk kan worden gebruikt als vervanging voor verse melk.

Referenties: