Fitness

Aërobe lichaamsbeweging verlaagt het risico op prostaatkanker

12views

Workouts die zijn ontworpen om de cardiovasculaire gezondheid te verbeteren, kunnen ook het risico op prostaatkanker bij mannen tot 35% verlagen.

Zelfs een verbetering van 3% in cardiorespiratoire fitheid kan een sterk effect hebben op het risico op prostaatkanker, volgens een wetenschappelijk onderzoek van de Swedish School of Sport and Health Sciences in Stockholm. Het werk wordt gepresenteerd in het tijdschrift. British Journal of Sports Medicine, waarin gegevens van meer dan 57 duizend vrijwilligers.

Voor het sterkste effect van de workout wordt aanbevolen om alle spieren in te zetten, waarbij het onderlichaam het belangrijkst is. Dit maakt stevig wandelen en joggen een goede keuze voor een cardiotraining.

Het uithoudingsvermogen van het cardiorespiratoire systeem kan worden gemeten aan de hoeveelheid zuurstof die wordt verbruikt wanneer het hart onder intense stress staat. Een verbetering van 3% binnen een jaar resulteerde volgens het onderzoek in een 35% lager risico op prostaatkanker, vergeleken met degenen bij wie de scores hetzelfde waren als een jaar geleden of lager.

Regelmatig trainen is gericht op het verbeteren van de cardiovasculaire gezondheid. Het hart trainen versterkt het en maakt het sterker. Het verbetert ook de bloedsomloop en vermindert het risico op cardiovasculaire aandoeningen zoals hoge bloeddruk en beroerte. Dankzij regelmatige workouts, aerobic of niet, helpt het ook om overtollig lichaamsvet te verliezen, wat ook bijdraagt aan de gezondheid van het cardiovasculaire systeem en de stofwisseling. Het vermindert ook het risico op veel soorten chronische ziekten zoals het metabool syndroom en diabetes type 2. Door de verbeterde bloedcirculatie kan zuurstof ook gemakkelijker alle delen van het lichaam bereiken, inclusief de spieren en hersenen. Spieren kunnen efficiënter en langer werken en de hersenen blijven gezond. Sommige cognitieve vaardigheden zoals het geheugen worden ook verbeterd. De longen zijn een ander orgaan dat baat heeft bij lichaamsbeweging – hun functie verbetert, wat bijdraagt aan verlichting bij sommige chronische ziekten zoals astma.

Verschillende activiteiten kunnen worden beschouwd als aerobe lichaamsbeweging. Hardlopen, zwemmen, sporten zoals voetbal, volleybal of basketbal, en fietsen zijn enkele manieren om de hartslag te verhogen en je hart gezond te houden. Enkele alternatieve cardiotrainingen zijn skiën, dansen en vechtsporten.

Referenties:
Gregory, A. Fitter worden kan het risico op prostaatkanker met 35% verlagen, blijkt uit onderzoek.
Bolam, K. Associatie tussen verandering in cardiorespiratoire conditie en prostaatkankerincidentie en -sterfte bij 57.652 Zweedse mannen.