Dieet

Alkalisch dieet – is het nuttig of niet?

9views

Volgens aanhangers van het alkalische dieet, ook wel het zuur-base of alkaline-dieet genoemd, kan de consumptie van bepaalde voedingsmiddelen de pH van het lichaam veranderen van zuur naar basisch.

Wanneer voedsel wordt verwerkt en weerstaan door het lichaam, wordt er metabolisch afval geproduceerd, dat wordt vergeleken met en “as” wordt genoemd.

Deze metabolische afvalstoffen creëren een zuur, neutraal of basisch milieu in het lichaam.

Men gelooft dat “alkalische as” beschermt tegen ziekten, terwijl “zure as” het lichaam kwetsbaar kan maken. Door meer alkalisch voedsel te kiezen, kan iemand zijn lichaam “alkaliseren” en zijn gezondheid verbeteren.

De pH-waarde wordt bepaald op een schaal van 0-14: bij 0-6 is het zuur; bij 7 is het neutraal en bij waarden vanaf 8 is het basisch of alkalisch.

Alkalisch voedsel heeft een hoge pH-waarde, terwijl zuur voedsel een lagere pH-waarde heeft. Enkele voorbeelden van alkalisch voedsel zijn niet-zetmeelrijke groenten, fruit, noten zoals kastanjes of pompoenpitten, peulvruchten. Zure voedingsmiddelen zijn vlees, kaas, eieren en granen. Melk en natuurlijke vetten worden als neutraal beschouwd.

Enkele voorbeelden van alkalisch voedsel zijn:

  • Vruchten, zoals appels, kersen, ananas, avocado, bananen, abrikozen en cantaloupe;
  • Niet-stijfselrijke groenten, zoals broccoli, bieten, asperges, bladgroenten, knoflook, wortelen en kool;
  • Ongezoete vruchtensappen;
  • Mineraalwater en kruidenthee;
  • Noten en zaden, zoals kastanjes, pijnboompitten en pompoenpitten;
  • Gefermenteerde tofu of tempeh;
  • Sommige granen, zoals quinoa.

Het alkalische dieet bevat verse, voedingsrijke voedingsmiddelen die goed zijn voor de gezondheid. Het staat geen toegevoegde suikers of andere ongezonde producten toe die geen voedingswaarde hebben. Hoewel de wetenschap spaarzaam is over de voordelen van het alkalische dieet, kunnen de eetgewoonten die het biedt de gezondheid ten goede komen.

Sommigen vinden het alkalische dieet moeilijk vol te houden vanwege de beperkingen die het oplegt aan voedselkeuzes. Het is moeilijker vanwege de uitsluiting van voedingsmiddelen die deel uitmaken van het dagelijkse menu en de voorkeuren.

Het alkalische dieet beperkt de keuze van veel producten, waaronder vlees. Dit dieet is bijna volledig vegetarisch. De meeste soorten zuivelproducten en vlees zijn verboden. Naast de vele voedingsmiddelen die verboden zijn, vallen ook alcohol en cafeïne hieronder. Omdat het dieet vlees, bewerkte en andere zure voedingsmiddelen uitsluit, vinden sommige mensen het moeilijk om zich eraan te houden.

Voedingsdeskundigen raden de extreme vorm van het alkalische dieet voor niemand aan, vooral niet bij kanker, nierziekten, osteoporose of andere chronische ziekten.

Maar er kunnen voordelen zitten aan het uitbreiden van de basis van een alkalisch dieet door eieren, zuivel, volle granen en eiwitten op het bord op te nemen, naast het eten van meer plantaardig, onbewerkt voedsel. De nadruk op fruit, groenten en onbewerkte producten in het alkalische dieet kan helpen om de hoeveelheid geconsumeerde suiker, verzadigd vet en natrium te verminderen, waar iedereen met hartaandoeningen of diabetes baat bij kan hebben.

Referenties: