Dieet

Ayurvedisch dieet of hoe te eten volgens lichaamstype

8views

Ayurvedisch dieet, gebaseerd op de principes van het oude Indiase medische systeem Ayurveda, bestaat al duizenden jaren. Deze manier van eten legt de nadruk op bepaalde voedingsmiddelen, meestal verse voedingsmiddelen van hoge kwaliteit, afhankelijk van het lichaamstype. Een dieet dat zich richt op heilzame en zo min mogelijk bewerkte voedingsmiddelen helpt over het algemeen bij gewichtsverlies en het behoud van een goede gezondheid.

Ayurveda richt zich op het in balans brengen van verschillende energieën in het lichaam om de gezondheid van lichaam en geest te verbeteren.

Het Ayurvedische dieet identificeert zes belangrijke smaken met verschillende heilzame effecten. Het verwerken van alle zes in de dagelijkse maaltijden is essentieel voor een vol en verzadigd gevoel.

De zes smaken zijn onder andere:

  • Stippy;
  • Bitter;
  • Lut;
  • Solen;
  • Kissel;
  • Zoet.

Men denkt dat regelmatige inname van slechts een paar van deze smaken het verlangen naar ongezond voedsel kan triggeren of het lichaam uit balans kan brengen. Het consumeren van samentrekkende, bittere en scherpe smaken gaat bijvoorbeeld het verlangen naar zout, zuur en zoet tegen.

Het Ayurvedische dieet geeft strikte richtlijnen voor waterconsumptie. Het is essentieel om niet te veel water te drinken voor of na de maaltijd. In plaats daarvan moet je langzaam kleine slokjes water nemen als je dorst hebt.

Het lichaamstype, of dosha, bepaalt het eetpatroon van elk individu. Volgens de Ayurveda bestaat het universum uit vijf elementen: vayu (lucht), jala (water), akasha (ruimte), teja (vuur) en prithvi (aarde). Deze elementen vormen drie verschillende dosha’s, die verband houden met de energie die in het lichaam circuleert.

Iedereen heeft de kenmerken van alle drie de dosha’s, maar meestal is er één dominant:

Kafa (water en aarde): Dit type dosha regelt spierkracht en immuniteit. Mensen met kapha dosha hebben meestal een robuustere en meer gekneusde structuur dan anderen. Als ze uit balans zijn, kunnen ze problemen hebben met allergieën, depressie, diabetes, vocht vasthouden, longproblemen of gewichtsbeheersing. Samentrekkende, bittere en hete smaken hebben prioriteit in hun dieet. De pittige smaken in knoflook, gember, mosterd en uien helpen de sinussen vrij te maken en het zweten te bevorderen. Je moet zoute en zware voeding vermijden, evenals zuivelproducten.

Pitta (vuur en water): Dit type dosha regelt de doorbloeding, spijsvertering en stofwisseling. Mensen met pitta dosha hebben vaak een gemiddelde lichaamsbouw. Als ze uit balans zijn, kunnen ze spijsverteringsproblemen, hartaandoeningen, hoge bloeddruk of ontstekingen hebben. Ze moeten zich richten op samentrekkend, bitter en zoet voedsel. Stekelig voedsel zoals bonen, groene appels, linzen en granaatappels helpen de pitta dosha’s in balans te brengen. Bitter voedsel zoals broccoli, selderij en bladgroenten helpt het lichaam te ontgiften. Alcohol en heet, pittig voedsel moeten worden vermeden.

Vata (ruimte en lucht): Dit type dosha regelt de basale lichaamsfuncties, waaronder ademhaling, doorbloeding en spijsvertering. Mensen met vata dosha zijn meestal energiek met een zwakke lichaamsbouw. Als ze uit balans zijn, kunnen ze problemen krijgen met angst, spijsvertering, vermoeidheid, slapeloosheid of gewichtsverlies. Ze moeten de nadruk leggen op warme gerechten met overheersende zoute, zoete en zure smaken. Zout voedsel, zoals keukenzout en gezouten vis, verhoogt de eetlust. Zoete smaken, zoals honing, zetmeelrijke groenten en volle granen, kalmeren het lichaam. Zure smaken, die vaak voorkomen in bessen, citrusvruchten en ingemaakt voedsel, kunnen de spijsvertering bevorderen. Koud en rauw voedsel moet worden vermeden, evenals te veel cafeïne.