Dieet

Beweging van leerlingen in de klas vermindert overgewicht

9views

 

Een meer interactief onderwijs dat zal het verkeer toeneemt bij kinderen in de klas zou obesitas kunnen verminderen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoekers van het University College London en het Institute of Sport, Exercise and Health (ISEH). Het onderzoek, gepubliceerd in Obesitas Feiten werd uitgevoerd in Groot-Brittannië, waarvan de laatste cijfers aantoonden dat bijna een kwart van de kinderen (24,8%) van 6 jaar oud in oktober vorig jaar zwaarlijvig was in Londen.

In plaats van meer beweging buiten het klaslokaal, keken de onderzoekers naar het effect van het verminderen van sedentaire tijd, op obesitas bij kinderen in 30 basisscholen in de staat scholen in het Verenigd Koninkrijk. Leerkrachten op 26 van deze scholen werden getraind om de Actief bewegen in de klassen, terwijl vier controlescholen gewoon les bleven geven. Active Movement is een programma dat gedragingen als staan en lopen in de klas. Het was ontworpen om lichamelijke activiteit op een laag niveau op te nemen in de normale schoolroutine van een kind zonder het lesprogramma te verstoren. Op scholen waar meer beweging werd geïntroduceerd, daalde de verhouding tussen taille en lengte van de kinderen met 8%. en tegelijkertijd steeg de deelname aan sport met 10% tussen het eerste en derde kwartaal van het jaar.

Professor Mike Loosemore, senior auteur van het onderzoek van de UCL Division of Surgery, zei: “Onze resultaten suggereren dat het verminderen van sedentair gedrag tijdens school een effectieve strategie kan zijn om overgewicht bij basisschoolkinderen met overgewicht te verminderen. Wat nog bemoedigender is, is dat deze methode effectief was ongeacht de sociaaleconomische status, leeftijd of geslacht van het kind. Het is iets dat scholen zouden kunnen invoeren zonder veel te hoeven investeren in apparatuur of personeel, en iedereen zou er baat bij hebben.”

De resultaten van het onderzoek komen ook ten goede aan kinderen uit armere gebieden die waarschijnlijk naar scholen gaan met minder middelen dan kinderen in meer welvarende gebieden en vereist niet dat scholen geld uitgeven aan apparatuur of personeel om het te implementeren.

“Het introduceren van beweging in het onderwijs op creatieve manieren, zoals opstaan om vragen te beantwoorden of rondlopen in het klaslokaal als onderdeel van een leeroefening, kan hun sedentaire tijd aanzienlijk verminderen en onze studie toont aan dat dit kan leiden tot een aanwijsbare verbetering van de verhouding tussen taille en lengte,” zei Dr. Flaminia Ronca, eerste auteur van de studie van de UCL Division of Surgery and Interventional Science.