Gezondheid

De 5 gezondste voedingsmiddelen ter wereld volgens een prestigieus Amerikaans onderzoek

8views

De 5 gezondste voedingsmiddelen ter wereld komen uit het mediterrane dieet en de voedseltraditie uit het Verre Oosten

Het concept van gezond eten lijkt tegenwoordig steeds moeilijker te definiëren, gezien de wildgroei aan verschillende theorieën over wat je zou moeten eten, op welke manier, in welke hoeveelheden en op welke momenten van de dag. Over het algemeen lijken voedingsdeskundigen het erover eens te zijn dat de basis van een gezond dieet afwisseling is, omdat het consumeren van een breed scala aan verschillende voedingsmiddelen het lichaam voorziet van het volledige spectrum aan voedingsstoffen dat het nodig heeft om goed te functioneren, en ook het risico verkleint dat giftige stoffen in specifieke voedingsmiddelen zich ophopen in het lichaam als gevolg van een beperkt en repetitief dieet, met alle vervelende gevolgen voor de gezondheid van dien.

Verscheidenheid is echter een regel waar je je niet altijd gemakkelijk aan kunt houden. Diëten zoals het 30-planten-per-week-dieet zijn misschien makkelijker te volgen dan de naam doet vermoeden, maar velen van ons worden afgeschrikt door diëten waarbij je weloverwogen aankopen moet doen en een zekere mate van planning. Als je gewoon op zoek bent naar een beperkt aantal superfoods om in je maaltijden op te nemen, hieronder degenen die deAmerican Journal of Public Health heeft geselecteerd als de 5 gezondste voedingsmiddelen ter wereld. Sommige zijn typisch voor het mediterrane dieet, terwijl andere behoren tot de voedseltraditie van het Verre Oostenhoewel ze nu ook wijdverbreid zijn in westerse landen. Interessant is dat de lijst maar liefst twee gefermenteerde voedingsmiddelen bevat, wat de meest recente wetenschappelijke onderzoeken bevestigt, volgens welke het opnemen van overvloedige hoeveelheden van dit soort voedsel dat wemelt van de micro-organismen in het dieet helpt om de microbiële diversiteit in de darmen te vergroten, ontstekingen te verminderen en het immuunsysteem te versterken, wat resulteert in een verminderde kans op het ontwikkelen van verschillende ziekten.

1. Kimchi

Kimchi is een traditioneel Koreaans gerecht gemaakt van gefermenteerde groenten met kruiden (chilipoeder, sjalotten, knoflook en gember) en jeotgal (een soort gezouten visconserven waarvoor garnalen, oesters, kokkels, vis of visseneieren worden gebruikt). Er zijn honderden soorten kimchi, elk met een andere groente als hoofdingrediënt, maar de meest gebruikte zijn cavolo napa en Koreaanse radijs. Of je het nu zelf maakt of kant-en-klaar koopt, het is een delicatesse met veel heilzame eigenschappen. Naast het feit dat het helpt om de darmmicrobiota te bevolken met ‘goede bacteriën’ – en, zoals elke expert je zal vertellen, een gezonde microbiota is cruciaal voor alle aspecten van onze gezondheid – heeft het de volgende eigenschappen kankerremmend, antioxidant en antimicrobieelen helpt bij gewichtsbeheersing en bloeddrukbeheersing.

Linzen zijn wijdverspreid van het Middellandse Zeegebied tot India (denk aan dahl) en zijn een soort peulvrucht. rijk aan voedingsstoffen, en ook goedkoop. Uit een recent onderzoek is gebleken dat ze ontstekingen in het lichaam kunnen verminderen – die in chronische vorm verschillende gezondheidsproblemen veroorzaken – en dat ze antioxiderende en antimicrobiële eigenschappen hebben. Ze zijn ook rijk aan polyfenolenorganische moleculen die volgens verschillende wetenschappelijke onderzoeken degeneratieve ziekten helpen voorkomen. Bijzonder hoog is hun vezel- en eiwitgehalte, waardoor ze een ideaal voedingsmiddel zijn om de bloedsuikerspiegel onder controle te houden en de darmgezondheid te bevorderen. Tot slot, als je doel is om af te vallen, kun je ze toevoegen aan salades als een truc voor verzadiging te vergroten.

3. Olijfolie

De aanwezigheid van olijfolie op deze lijst komt waarschijnlijk niet als een verrassing. Symbolisch voedsel van het mediterrane dieetis rijk aan antioxidanten en heeft ontstekingsremmende eigenschappen, evenals het verlagen van de bloeddruk en het verbeteren van de gezondheid van het hart. Het is ook aangetoond dat het het risico op leverschade en neurodegeneratieve ziekten zoals dementie beperkt. Een goede raad? Drink elke ochtend voor het ontbijt een eetlepel olie op een lege maag.

4. Soja

Onder de verschillende vormen van soja – een peulvrucht die niet mag ontbreken in het dieet van Oost-Aziatische landen – zijn de tofu, tempeh, edamame en miso, allemaal extreem gezonde voedingsmiddelen. Soja is een uitstekende bron van eiwitten, vitamine C, ijzer, magnesium en foliumzuur. gezondheidsproblemen zoals hartaandoeningen te voorkomen, bepaalde soorten kanker en beroertes, verlagen het cholesterolgehalte en verbeteren de gezondheid van de botten.

Daarnaast bevat soja fyto-oestrogenen, stoffen die een van de belangrijkste vrouwelijke geslachtshormonen, oestrogeen, nabootsen. Recent onderzoek toont aan dat soja mogelijk bijdraagt aan perimenopauzale symptomen te verlichtenzoals opvliegers, slapeloosheid, hoofdpijn, gewichtstoename en cyclusonregelmatigheden. Het is de moeite waard om op te merken dat verwerkte soja niet dezelfde gezondheidsvoordelen biedt als het verse product.

5. Griekse yoghurt

Of je het nu eet als ontbijt of het mengt met kruiden om een saus te maken om salades of gerechten mee aan te kleden, Griekse yoghurt is een voedzaam gezondheidsvoedsel dat gemakkelijk toe te voegen is aan je eetroutine. Rijk aan proteïne, calcium, vitamine B12 en probiotica, voorkomt het glykemische pieken en bevordert het de gezondheid van de botten en een gezond voedingspatroon.evenwicht van de darmflora. Daarnaast heeft het een laag (zo niet geen) suiker- en lactosegehalte, waardoor het ook kan worden geconsumeerd door diabetici en mensen die allergisch zijn voor zuivelproducten. Zorg ervoor dat je een natuurlijke variant kiest zonder toegevoegde suikers.

Lees ook:

Wil je elke dag het beste van Vogue Italia in je inbox ontvangen?

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in British Vogue