Fitness

De beste soorten workouts om af te vallen

6views

Duurzaam gewichtsverlies omvat een combinatie van gezonde levensstijlveranderingen die op de lange termijn vol te houden zijn. Belangrijke factoren zijn onder andere:

  • Focussen op een dieet dat rijk is aan fruit, groenten, volle granen, magere eiwitten en gezonde vetten. Het vermijden van sterk bewerkte voedingsmiddelen, suikerhoudende dranken en overmatig ongezonde vetten.
  • Het opnemen van zowel aerobe lichaamsbeweging (zoals wandelen, hardlopen, zwemmen) als krachttraining (zoals gewichtheffen of lichaamsgewichtoefeningen) om de stofwisseling te stimuleren en spiermassa te behouden.
  • Het ontwikkelen van gezonde eetgewoonten, het beheren van porties en het vermijden van emotioneel eten.
  • Zorgen voor voldoende slaap van goede kwaliteit, want slaaptekort kan een negatieve invloed hebben op de stofwisseling en de regulatie van de eetlust.
  • Chronische stress kan leiden tot ongezonde eetgewoonten en gewichtstoename. Technieken zoals meditatie, yoga of diepe ademhalingsoefeningen kunnen helpen.

Intervaltraining met hoge intensiteit (ook wel HIIT genoemd) is een soort training waarbij wordt overgeschakeld van intensieve lichamelijke activiteit naar minder intensieve inspanning. Je hoeft het niet elke dag te doen, maar het is wel heel effectief om af te vallen. Iemand verbrandt meer calorieën met HIIT dan met steady state cardio. Intensieve lichaamsbeweging houdt het lichaam aan het werk en in de vetverbrandingsmodus tot 24 uur nadat de training voorbij is.

Krachtoefeningen gebruiken weerstand om kracht en spieren op te bouwen. Ze helpen niet alleen om af te vallen, maar ook om op gewicht te blijven door spieren op te bouwen. Dit helpt het lichaam om meer vet te verbranden. Krachttraining moet minstens 3-5 keer per week in je routine zitten, elke keer ongeveer een uur.

Yoga is een beoefening die fysieke activiteit en meditatie combineert. Onderzoek toont aan dat mensen met overgewicht die minstens één keer per week 30 minuten yoga beoefenen na verloop van tijd gewicht verliezen en een lagere body mass index hebben. Mensen die aan yoga doen zijn ook meer mindful, wat betekent dat ze eerder weten wanneer ze echt honger hebben en wanneer ze vol zitten.

Zwemmen is een ideale oefening voor mensen met knie- en rugpijn. Het is gemakkelijk voor de gewrichten, zowel het bovenlichaam als het onderlichaam worden gebruikt, waardoor het een goede cardiotraining is. Meerdere keren per week een half uur zwemmen vermindert het risico op hartaandoeningen, beroertes, diabetes type 2 en sommige vormen van kanker. Het verlaagt ook het slechte cholesterolgehalte en de bloeddruk.

Fietsen is een andere geweldige manier om af te vallen en is een licht adaptieve oefening. Je kunt ongeveer 400-750 calorieën per uur verbranden met fietsen, afhankelijk van iemands gewicht, hoe snel ze gaan en wat voor soort fietsen ze doen.