Fitness

De beste workouts voor vrouwen met polycysteus ovariumsyndroom

9views

Polycysteus ovarium syndroom (PCOS) is een aandoening waarbij de eierstokken een abnormale hoeveelheid androgenen produceren, mannelijke geslachtshormonen die normaal gesproken in kleine hoeveelheden aanwezig zijn bij vrouwen. De precieze oorzaak van dit syndroom is niet duidelijk. Veel vrouwen met PCOS hebben insulineresistentie. Dit betekent dat het lichaam insuline niet goed kan gebruiken. De insulinespiegel hoopt zich op in het lichaam en kan hogere androgeenspiegels veroorzaken. Obesitas kan de insulinespiegel ook verhogen en de symptomen van het syndroom verergeren.

Bij de aanwezigheid van insulineresistentie is er een neiging tot overgewicht en diabetes, dus lichaamsbeweging wordt extreem belangrijk. Gebrek aan lichaamsbeweging en overgewicht zijn met elkaar verbonden en beide kunnen bijdragen aan insulineresistentie. Lichaamsbeweging helpt ook om hormonen te reguleren en testosteronspiegels te verlagen, wat een ander belangrijk voordeel is. Dit kan de symptomen van PCOS verminderen, waaronder acne en overbeharing.

1. Wandelen

Een van de eenvoudigste en gezondste methoden om het lichaam te bewegen en het algemene welzijn te verbeteren is wandelen. Wandelen kan de weerstand tegen stress verhogen door stresshormonen te verlagen, ontstekingen te verminderen en endorfinespiegels te verhogen. Dit kan de testosteronproductie onderdrukken en de bijnieren ondersteunen. Onderzoek heeft aangetoond dat wandelen, vooral na de maaltijd, aanzienlijke voordelen heeft voor de bloedsuikerspiegel en kan helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen door de insulinegevoeligheid te verhogen en het is een van de beste oefeningen voor SPKD-patiënten.

2. Cardio

Hardlopen, zwemmen, wandelen, roeien en fietsen zijn voorbeelden van cardiotrainingen die de hartslag verhogen. Cardio-oefeningen zijn er in verschillende intensiteiten. Matige cardiotrainingen hebben voordelen zoals het verlagen van het cholesterolgehalte, bloedsuikerbeheersing, slaapkwaliteit en stemming.

3. Krachttraining

Gewichten, weerstandsbanden of je eigen lichaamsgewicht worden vaak gebruikt bij krachttrainingsoefeningen die zich concentreren op spierontwikkeling. Talrijke voordelen van gematigde krachtoefeningen zijn een verlaagde bloeddruk, ondersteuning van de stofwisselingsfunctie en sterkere botten.

4. Yoga

Yoga bestaat uit gematigde bewegingen die zich concentreren op rekken, balanceren en zachte toning. Volgens een kort onderzoek onder vrouwen met PCOS merkten degenen die drie keer per week een uur yoga beoefenden significante dalingen in de vrije testosteronspiegels, evenals verbeteringen in angstniveaus, verdriet en het beheer van de menstruatiecyclus.

5. Trainingen met hoge intensiteit in een kort interval

Training met hoge intensiteit in korte intervallen helpt vet te verbranden en insulineresistentie te verminderen. Deze stand dwingt het lichaam om deel te nemen aan extra zuurstofverbruik na de training (EPOC). afterburndoor een zuurstofschuld naar de spieren te creëren. Daarom blijft het lichaam zelfs na het sporten vet verbranden.

Referenties: