Dieet

De mythe van 10.000 stappen per dag

14views

 

Er is een algemene overtuiging dat we 10.000 stappen per dag, een mythe die in 1965 door een Japans bedrijf werd gestart als marketingtool, toen het een apparaat bouwde met de naam Manpo-Kei, wat vertaald “10.000-stappenteller” betekent. Het suggereerde dat wanneer burgers hun aantal stappen gemiddeld verhoogden van 4.000 naar 10.000 stappen per dag, ze ongeveer het volgende zouden verbranden 400 calorieën meer. Het punt is dat de wetenschap laat zien dat deze resultaten kunnen gelden voor elk aantal dat toeneemt.

Ondertussen is er een onderzoek waarin ze 2,1 duizend volwassenen die 11 jaar lang een fitnessstappenteller gebruikten, ontdekte dat er niets bijzonders is aan 10.000 stappen. In plaats daarvan toonde het simpelweg aan dat hoe meer je beweegt, hoe beter. In dezelfde geest bleek uit een ander onderzoek dat slechts 3.800 stappen per dag lopen al genoeg is om cognitieve instabiliteit met 25% te verminderen.

Natuurlijk zullen de gegevens voor elk individu waarschijnlijk anders zijn, omdat er rekening moet worden gehouden met factoren zoals hoe snel je loopt, het soort terrein waarop je loopt, gespierdheid en gewicht. Waar het op neerkomt is dat het niet gunstig is om jezelf in dit willekeurig getal te houden.

Fitnesscoach Fiona Simpson ontdekte dit zelf en zoals ze aan Women’sHealth vertelt, toen ze begon met het verminderen van haar aantal stappen, was het verschil zowel groot als ten goede. Zoals Simpson ontdekte, kan het loslaten van het doel van 10.000 stappen precies zijn wat je nodig hebt om het leven wat makkelijker te maken. Dit is alles wat ze leerde toen ze haar doel halveerde.

De voordelen van het halveren van de 10.000 stappen opnoemend, zei de turnster dat haar energie toenam en dat ze zich in de sportschool supervrouw voelde, terwijl ze haar totale dagelijkse energieverbruik verhoogde met dagelijkse bewegingen (geen training). Ze had ook veel minder honger en zoals ze aangaf: “Ik heb niet meer zo’n honger, ik voel me vol en tevreden met mijn maaltijden in plaats van de hele tijd honger te hebben.” Een ander voordeel is dat de stress van het proberen 10.000 stappen in de dag te “passen” is verminderd, ze heeft veel meer tijd voor andere dingen en geniet van de sportschool zonder stress, en haar productiviteit is toegenomen. Tot slot heeft de Mijn herstel van de sportschool is beter omdat ze minder pijn heeft van mijn trainingen en zich daarna meer uitgerust voelt. Tot slot en als conclusie volgens de trainer maakt het doel van 10.000 stappen niet alleen een verschil, maar levert het ook aanzienlijke voordelen op in het dagelijks leven.

Blijf op de hoogte

Vond je het artikel leuk? Abonneer je om wekelijks de belangrijkste voedingsartikelen te ontvangen.