Dieet

Exacte percentages van vermindering van gezondheidsrisico’s als gevolg van een gezonde levensstijl onthuld

9views

En toch worden de traditionele adviezen om te bewegen, een juist gewicht, een juist dieet en geen slechte gewoonten nu gedocumenteerd met percentages, omdat volgens recente onderzoeken al deze ons kunnen beschermen tegen 80% van alle ziekten, vooral hart- en vaatziekten. Deze interessante opmerking werd gemaakt door de arts voor fysische geneeskunde en revalidatie, wetenschappelijk directeur van de leefstijlkliniek van de Athens Eurokliniek en academisch medewerker van de 2e geavanceerde pathologiekliniek van het Attica ziekenhuis, Kalliopi Kalaitzi, op de 39e Conferentie Klinische Cardiologie, georganiseerd door de Hellenic Cardiology Foundation, in samenwerking met de A′ Cardiology Clinic van de Universiteit van Athene, in een centraal hotel in Athene (9-11 mei). Mevrouw Kalaitzi, die Praetrovia FM en Tania Mantuvalou toesprak, vatte belangrijke gegevens samen die ze verschafte in haar toespraak met de titel “Lifestyle Medicine meets Cardiology”.

Volgens het EPIC-onderzoek, zei mevrouw Kalaitzi, heeft iemand met een body mass index van minder dan 30, die nooit heeft gerookt, 3,5 uur per week aan lichaamsbeweging doet en volgens het mediterrane dieet eet (met een hoge consumptie van fruit en groenten, volkorenbrood en slechts kleine hoeveelheden rood vlees) 78% minder kans om een chronische ziekte te ontwikkelen en in het bijzonder:

  • 93% minder kans op Type B Diabetes Mellitus,
  • 81% minder kans op een myocardinfarct,
  • 50% minder kans op een beroerte en
  • 36% minder kans op kanker.

Leefstijl kan ons beschermen tegen hartziekten, zelfs als we een hoog genetisch risico hebben, zei mevrouw Kalaitzi elders in haar interview. Om er vervolgens aan toe te voegen dat “in de moderne geneeskunde weten we bijvoorbeeld dat een tweede hartaanval kan worden voorkomen door veranderingen in levensstijl, vooral als men stopt met roken, een gezond dieet volgt en vooral het mediterrane dieet.

En hier hebben wij Grieken het geluk dat we al deze mooie dingen hebben, die in het mediterrane dieet zitten, of in het geval van gelijktijdige hypertensie, dan moet een model van verminderde zoutconsumptie worden gevolgd, wat DASH DIET wordt genoemd, matige alcoholconsumptie en over het algemeen het verminderen van alcohol als iemand vroeger veel dronk. Wat betreft het mediterrane dieet, verduidelijkt mevrouw Kalaitzi dat de laatste onderzoeken niet alleen over voeding spreken, maar ook over levensstijl. “In de meeste onderzoeken lijkt het erop dat het niet een specifiek voedingsmiddel is dat het cardioprotectieve effect van het mediterrane dieet geeft, maar dat het de hele cultuur is die ermee gepaard gaat. De nieuwe piramide van het mediterrane dieet heeft een tafel waar mensen omheen eten. Dat wil zeggen, in de mediterrane cultuur is eten onderdeel van onze vreugde, en het is niet onze vreugde, zoals we in andere culturen zien.”

Een verwaarloosd onderdeel van ons leven, maar wel een dat gerelateerd is aan hart- en vaatziekten, is slaap, wijst de arts Fysische Geneeskunde en Revalidatie erop, waarbij hij opmerkt dat we in de moderne levensstijl slaap niet het belang geven dat het verdient. “Het lijkt erop dat succesvolle mensen het feit promoten dat ze niet veel slapen, dat ze wakker worden om bijvoorbeeld vijf uur ’s ochtends, en dit is verkeerd, volgens studies. Een onderzoek waarbij 461.000 mensen door de UK Biobank werden geanalyseerd, ontdekte dat mensen die minder dan zes uur slapen, ongeacht alle andere risicofactoren, 20% meer kans hebben op hart- en vaatziekten. Ook hebben mensen die meer dan negen uur slapen 34% meer kans op hart- en vaatziekten.” Volgens mevrouw Kalaitzi lopen mensen die niet goed slapen niet alleen risico op hart- en vaatziekten, maar zijn ze ook vatbaarder voor infecties en neurodegeneratieve ziekten en zouden ze dit in ieder geval met hun arts moeten bespreken.

Wat lichaamsbeweging betreft, wijst de wetenschappelijk directeur van de Lifestyle Clinic van de Athens Euroclinic erop dat er al richtlijnen voor therapeutische lichaamsbeweging bij patiënten met hart- en vaatziekten zijn uitgegeven door de Centrale Gezondheidsraad. “Deze richtlijnen benadrukken dat cardiovasculaire revalidatie al kan worden toegepast vanaf de eerste fase van opname in het ziekenhuis, omdat dit de morbiditeit en mortaliteit vermindert bij mensen die lijden aan hartaandoeningen. Het stabiliseert, vertraagt of keert zelfs de progressie van atherosclerose om”.

Volgens mevrouw Kalaitzi zijn er zes hoofdpijlers van Lifestyle Medicine die de patiënt begeleiden naar een gezondere levensstijl, op basis waarvan een gepersonaliseerd nieuw levensplan wordt ontworpen met de steun van de arts van de patiënt en de rest van het team en antwoord geeft op de volgende vragen:

1. Wat is de juiste lichaamsbeweging voor mijn ziekte? Hoe kan ik mijn motivatie om te bewegen behouden?

2. Hoe kunnen eten en koken deel uitmaken van de behandeling?

3. Wat is de rol van stress bij gezondheid en ziekte?

4. Wanneer moet ik me zorgen maken over mijn slaap? Tips voor slaaphygiëne.

5. Hoe kunnen ondersteunende relaties en groepsdeelname mijn levenskwaliteit en gezondheid verbeteren?

6. Roken, alcohol, beeldschermen en andere verslavingen (consumeren, eten, enz.). Hoe kan ik de schade van deze gewoonten beperken? Wat kan me helpen om er permanent mee te stoppen?

“Als het programma eenmaal is ontworpen, neemt de patiënt/geïnteresseerde in het verbeteren van zijn gezondheid de nieuwe gewoonten langzaam op in het dagelijks leven en wordt hij de beste versie van zichzelf, zelfs nadat een hartprobleem is vastgesteld,” concludeert Kalliope Kalaitzi, arts Fysische Geneeskunde en Revalidatie.

AME-MPA