Dieet

Het beste en goedkoopste medicijn zonder bijwerkingen voor welke reden dan ook

9views

“Wandelen, en lichamelijke activiteit in het algemeen, is het beste (en goedkoopste) medicijn voor jong en oud, met nul – in tegenstelling tot de meeste moderne medicijnen – bijwerkingen. De evolutie van het menselijk lichaam is immers gebaseerd op de behoefte aan beweging, d.w.z. lopen en natuurlijk rennen. Onvoldoende lichamelijke activiteit leidt tot verstoringen in de gezondheid en levenskwaliteit van veel van onze medemensen. Dit benadrukt emeritus hoogleraar en voorzitter van het Nationaal Centrum “Bewegen is Geneeskunde” Yannis Koutentakis aan het Atheens-Macedonisch Persagentschap.

“Laten we als voorbeeld nemen,” merkt hij op, “obesitas bij kinderen, die onze jongeren tot wereldkampioenen heeft gemaakt. Onvoldoende lichaamsbeweging blijkt ongeveer 65% van de gevallen van obesitas bij kinderen in het land te verklaren, en slechts 18-20% van deze gevallen wordt in verband gebracht met slechte voeding of andere factoren. In het bijzonder heeft tot 30% van de jongeren onder de 18 die nu in Griekenland wonen overgewicht of obesitas. Maar aangezien 70% van de kinderen en adolescenten met overgewicht volwassenen met overgewicht of obesitas zullen worden, waarbij het percentage stijgt tot 80% als een van de ouders al te zwaar of zwaarlijvig is, met alle negatieve gevolgen voor de individuele en volksgezondheid en met enorme sociale implicaties, is het duidelijk dat een vroegtijdige en effectieve reactie op de epidemie een prioriteit moet zijn voor regeringen die serieus investeren in de toekomst.”

“Zelfs de verschijnselen van jeugddelinquentie die onze samenleving de afgelopen jaren hebben geteisterd – het aantal jongeren dat in 2023 door de politie van het land wordt ingeschakeld is meer dan 10.700, met één op de vier in de leeftijd van 8-14 jaar – zouden kunnen worden teruggedrongen door middel van programma’s voor lichaamsbeweging. Dit komt omdat lichaamsbeweging en spel veel dichter bij de aard en biologische behoeften van jongeren liggen dan welke andere methode dan ook om delinquent gedrag te beheersen. Door te spelen definiëren kinderen en jongeren zichzelf, leren ze regels toe te passen en grenzen te herkennen, cultiveren ze fair play, ontwikkelen ze zelfcontrolemechanismen, ontspannen ze zich en creëren ze, door het vrijkomen van endorfine, omstandigheden van euforie en welzijn,” benadrukt de heer Koutedakis.

De emeritus hoogleraar legt verder uit dat “de meeste niet-overdraagbare ziekten (zoals hart- en vaatziekten, stofwisselingsziekten, kanker en neurodegeneratieve aandoeningen), die bijna 10% van het BBP van de Europese Unie in 2020 opslokken en wereldwijd verantwoordelijk zijn voor meer dan 38 miljoen sterfgevallen per jaar, indirect of direct verband houden met een levensstijl waarin lichamelijke activiteit minder belangrijk is geworden. Maar we weten dat regelmatige lichaamsbeweging bijvoorbeeld de kans op dementie bij vrouwen met wel 90% kan verminderen, terwijl dans en spierversterkende oefeningen het dagelijks leven van mensen die lijden aan de ziekte van Parkinson verbeteren. De centrale rol van lichaamsbeweging in de gezondheid wordt geïllustreerd door het feit dat mensen met overgewicht die bewegen minder kans hebben om ernstige ziekten te ontwikkelen dan inactieve mensen met een normaal gewicht.

“De positieve voordelen van lichaamsbeweging kunnen worden bereikt door een eenvoudig proces waarbij kleine intervallen van lichaamsbeweging (bijv. naar school lopen, de trap in huis gebruiken, enz.) bij elkaar worden opgeteld om aan de vereiste dosering te voldoen, die volgens de internationale literatuur 8-10 duizend stappen per dag spelen of lopen is, met een snelheid van ongeveer 100 stappen per minuut. Tot slot moeten we niet vergeten dat spierversterking niet mag ontbreken in het wekelijkse trainingsregime, vooral niet bij oudere mensen”, concludeert emeritus hoogleraar Yannis Koutedakis.

APPE-MPA