Gezondheid

Het ketogeen dieet kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Dit is waarom

9views

Is het ketogeen dieet slecht voor je gezondheid?

Resultaten van een nieuw onderzoek

Het ketogeen dieet, geïntroduceerd in de jaren 1920 als een poging om diabetes te genezen vóór de ontdekking van insuline, werd populair in de vroege jaren 2000 met het mantra ‘vet is niet de vijand’. Het is een dieet dat koolhydraten drastisch verminderten verhoogt eiwit en vooral vet om het lichaam te dwingen deze te gebruiken als energiebron. Een onderzoek gepubliceerd in het maart 2024 nummer van Actuele problemen in de cardiologie suggereert echter dat dit dieet, dat zich richt op voedingsmiddelen met veel vet en zeer weinig koolhydraten, enigszins twijfelachtig is.

Het artikel, ondertekend door Joanna Popiolek-Kalisz, een arts en onderzoeker, merkte enkele problemen op met de parameters van het dieet, en de eerste betrof gewichtsverlies: hoewel veel mensen die het ketogeen dieet volgden een snel gewichtsverlies ervaarden (typisch voor elke significante verandering in dieet), was het waarschijnlijk vooral watergewicht wat geen blijvende positieve verandering in de gezondheid van het organisme teweegbracht.

Voldoet het ketogeen dieet aan de criteria van een gezond dieet?

‘Het ketogeen dieet voldoet niet aan de criteria van een gezond dieet,’ stelt Popiolek-Kalisz in het artikel. In feite is het precies het tegenovergestelde: wat betreft de algemene gezondheid van het hart is “het koolhydraatarme model gunstiger dan het zeer koolhydraatarme model, waaronder het ketogeen dieet”. Vanwege de nadruk op vet, degenen die het volgen over het algemeen een hoger LDL-cholesterolgehalte, wat in verband wordt gebracht met een hoger risico op hartaandoeningen, verstopte slagaders en overlijden. Andere onderzoeken hebben geconstateerd dat het ketogeen dieet schadelijk kan zijn en kan leiden tot belangrijke vitamine- en mineralentekorten (evenals een teveel aan vetoplosbare vitamine K, wat ook ongezond is voor het hart) en een toename van nierstenen.

Het vermijden van glucose via de voeding en het lichaam dwingen om de minder handige aminozuren te gebruiken is in feite een twijfelachtige strategieomdat het het hele organisme bedwelmt, de lever en nieren onnodig belast en de spieren en het zenuwstelsel minder efficiënt maakt.

Koolhydraatarme, eiwitrijke diëten omvatten de Atkins dieet, het Paleo dieet en het South Beach dieet.die vaak worden aangeduid als ketogeen of ‘keto’ dieet. In werkelijkheid is het ketogeen dieet anders, want in tegenstelling tot andere koolhydraatarme diëten, die zich richten op eiwitten, concentreert het zich voornamelijk op vet, dat tot 90 procent van de dagelijkse calorie-inname kan leveren.