Gezondheid

Hoe slecht is het om ’s avonds koolhydraten te eten?

8views

Door Nikos Zorzovilis, BSc Diëtetiek – MSc Sportvoeding

Met de groeiende populariteit van voedingsprogramma’s zoals intermittent fastingis er veel discussie over het beste moment van de dag om bijna alles te eten – inclusief koolhydraten.

Je hebt waarschijnlijk gehoord dat het eten van koolhydraten voor het slapen gaan een no-no is. Maar is het waar dat het eten van een chocolate chip cookie ’s ochtends zoveel verschilt van het bezoeken van dezelfde pot koekjes ’s avonds?

Uit voedingsstudies blijkt dat het regelmatig eten van grote hoeveelheden koolhydraten een negatieve invloed heeft op buikvet en op je bloedsuikercontrole.

De koolhydraten en suikers in je eten komen als glucose in het bloed terecht, dat wordt gebruikt voor energie. Als je meer glucose hebt dan je nodig hebt, moet je lichaam harder werken om het teveel uit je bloed te verwijderen. Als dit regelmatig gebeurt, kan het leiden tot ernstige gezondheidsproblemen, zoals diabetes type 2.

Er wordt algemeen aangenomen dat het eten van koolhydraten ’s avonds slechter is dan het eten ervan bij het ontbijt. Dit komt omdat algemeen wordt aangenomen dat ons lichaam ’s ochtends efficiënter is in het verwerken van koolhydraten. Daarom wordt beweerd dat het beter is om ’s ochtends koolhydraten in te nemen, wanneer je lichaam klaar is om te beginnen, dan ’s avonds, wanneer je lichaam zich klaarmaakt om te gaan slapen.

Maar is dit waar?

Na het eten van een maaltijd die koolhydraten bevat, zal het glucoseniveau in de bloedbaan stijgen. Bij een gezond individu dat koolhydraten efficiënt verwerkt, zal deze piek binnen gezonde grenzen blijven en snel terugkeren naar een normaal niveau.

Bij een persoon die koolhydraten niet efficiënt verwerkt, zal de bloedglucose meer stijgen en er langer over doen om terug te keren naar een normaal niveau. Dit is een minder gezonde reactie.

Daarom kan het meten van iemands bloedglucoserespons na een maaltijd laten zien hoe goed het lichaam die maaltijd verwerkt. In het algemeen geldt: hoe hoger de bloedsuikerpiek of hoe langer het duurt om terug te keren naar normaal, hoe minder gezond de reactie van het lichaam.

Dit is precies het probleem dat veel wetenschappers identificeren met koolhydraten in de avond: s Nachts verbruiken onze lichamen minder energie en putten ze uit hun eigen vetreserves, in de veronderstelling dat ze de koolhydraten die ze vlak voor het slapengaan hebben geconsumeerd niet hoeven te verbranden.

Klinkt dit logisch en bewijst het dat alle ontkenners van nachtkoolhydraten gelijk hebben? Niet per se!

Alleen degenen die ervan overtuigd zijn dat het lichaam een “interne klok” heeft die bepaalde processen aan en uit kan zetten afhankelijk van het tijdstip van de dag. Zij gaan ervan uit dat vetverbranding alleen ’s nachts plaatsvindt.

Maar dat is niet het geval. NIET is tot op heden volledig bewezen.

Wetenschappers zijn ervan overtuigd dat vetvoorraden ook overdag worden gebruikt. Het is gewoon zo dat wanneer het lichaam meer energie verbruikt dan het heeft opgenomen.

Je ziet dat het nog niet duidelijk is wie er gelijk heeft. Maar één ding is zeker: Als je genoeg beweegt en evenwichtig eet, hoef je niet bang te zijn voor het avondbord pasta (of rijst, brood, aardappelen…).

Als diëtist geloof ik niet in het elimineren van welke voedingsbron dan ook uit het dieet, en de meeste lijners met wie we hebben gewerkt hebben ook hun portie koolhydraten, zelfs ’s avonds als ze daar de voorkeur aan geven.

Koolhydraten helpen enorm bij het volhouden van het eetplan en dus bij de duurzaamheid, want ons doel is niet alleen om vet te verliezen, maar om het op een gezonde manier te verliezen en die conditie zo lang mogelijk vol te houden!