Fitness

Hoeveel stappen per dag traint wandelen voor de gezondheid?

10views

Er zijn veel redenen waarom wandeltrainingen zo populair zijn. Wandelen biedt alle gezondheids- en fitnessvoordelen van andere stationaire cardiotrainingen met een lage intensiteit.

Wandelen is een gemakkelijke en betaalbare training waarvoor je geen dure sportschool of veel apparatuur nodig hebt. Het is geschikt voor mensen van alle fitnessniveaus en leeftijden en kan worden aangepast aan ieders persoonlijke mogelijkheden.

Veel mensen gebruiken 10.000 stappen als maatstaf voor een dagelijks doel, maar dat getal komt eigenlijk uit een marketingcampagne, niet uit wetenschappelijk bewijs.

Een meta-analyse probeerde het minimale en optimale dagelijkse aantal stappen te bepalen om de gezondheid te verbeteren door gegevens te analyseren van 111.000 mensen in 12 onderzoeken. Het bleek dat ongeveer 2.600 en 2.800 stappen per dag de sterfte door welke oorzaak dan ook met respectievelijk 8 procent en 11 procent verminderde het risico op hart- en vaatziekten, vergeleken met 2.000 stappen per dag. De voordelen piekten bij 8800 stappen per dag.

Het uitvoeren van fysieke activiteit stimuleert spiercellen om glucose uit het bloed op te nemen voor energie, waardoor de bloedsuikerspiegel op korte termijn daalt en de insulinegevoeligheid op lange termijn behouden blijft, volgens de American Diabetes Association. Deze dingen helpen het risico op het ontwikkelen van diabetes type 2 en de complicaties die daarmee gepaard gaan te verminderen. En hoewel elke vorm van lichaamsbeweging goed is voor het reguleren van de bloedsuikerspiegel, is wandelen bijzonder effectief. vooral als je het direct na een maaltijd doet.

Slechts twee minuten lopen na het eten verlaagt de bloedsuikerspiegel effectief beter dan gewoon zitten. Dit kan mensen met diabetes of pre-diabetes helpen hun bloedsuiker onder controle te houden en ook anderen helpen hun metabolische gezondheid te verbeteren.

Hoewel elke activiteit calorieën verbrandt, worden er meer calorieën verbrand naarmate je meer intensiteit in je trainingen brengt. Dit geldt ook voor wandelen. Het aantal calorieën dat je verbrandt tijdens een workout hangt af van iemands gewicht en lichaamssamenstelling. Dit betekent dat als iemands doel vetverlies is, hij of zij op een hogere intensiteit moet lopen of veel langer moet lopen om die gewenste resultaten te zien.

Om het wandelen uitdagender te maken en het aantal verbrande calorieën tijdens de wandeling te verhogen, kan het afwisselen van intervallen met een hogere en matige of lagere intensiteit heel effectief zijn. Intensieve intervallen opnemen in je wandeling is een geweldige workout omdat je hartslag toeneemt en je uiteindelijk meer vet en calorieën verbrandt. Een andere manier om de intensiteit van het wandelen te verhogen is wandelen met een helling.