Gezondheid

Intermittent fasting dieet: hoe het werkt en het eetpatroon

8views

Aan de lichamelijke voordelen moet echter de grote moeilijkheid worden toegevoegd die gepaard gaat met het vasten zelf, vooral op psychologisch niveau. Sommige mensen klagen namelijk dat ze zich vermoeider en vermoeider voelen, voortdurend honger hebben en prikkelbaar zijn. Mijn ervaring is eigenlijk dat de intermittent fasting dieet bleek stimulerend en verbeterde mijn concentratievermogen en versterkte het verlangen om goed en gezond te etenom mezelf te verzadigen zonder overdaad.

Selene Calloni Williams, Imaginair vasten. 9 dagen om harmonie en welzijn met eten te hervinden

Mattia D’Amico, Intermittent fasting in de praktijk

Hoe dieet je met intermittent fasting? 3 praktische voorbeelden

#1 – Het 16:8 intermittent fasting schema

Wanneer we verwijzen naar de intermittent fasting dieetOver het algemeen denkt men bij vasten aan de populairste vorm van vasten, het 16:8. In dit geval is er een vastenperiode van 16 uur en een venster van 8 uur waarbinnen gegeten kan worden. Een variant van dit type vasten is het diner annulerenwaarbij het diner wordt afgezegd. Wat mij betreft werkte zo’n regeling niet: het avondeten, na een dag werken of in het weekend, is een moment om samen te komen met vrienden en familie en daarom zou het afzeggen ervan niet te verdragen zijn geweest. De sleutel tot het kunnen het vasten vol te houdenvooral de eerste paar dagen, is om een tijdvenster te kiezen dat compatibel is met iemands schema.

Voor mensen die overdag veel energie nodig hebben, kan het bijvoorbeeld nuttig zijn om tussen 9 uur ’s ochtends en 5 uur ’s middags te eten, zodat je het volgende kunt doen ontbijt, lunchen, snacken en vroeg dineren. Als echte liefhebber van het avondeten koos ik ervoor om tussen 12.00 en 20.00 uur te eten: het overslaan van het ontbijt was nooit een probleem, zeker niet nu ik de tijd had overwonnen die nodig was om ontspannen te lunchenneem een snack halverwege de middag en verwen uzelf met ontspannen dineren.

Sofia D’Amato, Intermittent fasting op jouw maat.

Peter Sinò, Intermittent Zero Fasting

#2 – Hoe het intermittent fasting dieet werkt 5:2

In deze vastenschemawordt de verdeling over de week gemaakt, waardoor 5 normale dagen en 2 vastendagen (of in ieder geval van ernstige calorierestrictie). Ik heb ook geëxperimenteerd met deze manier van vasten en ik moet toegeven dat ik er weliswaar sneller door afviel, maar dat ik het erg moeilijk vond om hele dagen met alleen maar 700 calorieën beschikbaar te hebben. Natuurlijk is het nodig om tijdens de ‘vrije’ dagen onder controle te houden wat je eet, door de voorkeur te geven aan granen, groenten, olijfolie en gedroogd fruit, en af te zien van fruit en te sterk bewerkte voedingsmiddelen.

#3 – De OMAD-variant

Letterlijk betekent het acroniem Eén Maaltijd Per Dag en voorziet in een 23:1 regeling, waarbij één maaltijd per dag. Zoals duidelijk is, is een nauwkeurige voedingsbalans essentieel, met een gelijke verdeling tussen koolhydraten, vetten en eiwitten. Drinken is natuurlijk altijd toegestaan, zolang het calorievrije dranken zijn zoals water, thee of koffie. Dit intermitterende vastenschema is natuurlijk extreem restrictief en daarom is het essentieel om medisch toezicht te ondergaan om het te volgen.

Oliver Brown, Intermittent Fasting: Het complete dieet waarmee je in korte tijd gewicht kunt verliezen

Marta Solari, Intermittent Fasting: De definitieve gids

Intermittent fasting dieet: zou ik het aanraden?

Als het intermittent fasting schema zorgvuldig en serieus wordt gevolgd, slaagt het erin het juiste compromis te zijn om jezelf niet op te hoeven offeren in de naam van diëten. De mogelijkheid om de structuur van het vastenHet plannen van dagen of tijdvensters geeft juist een grote vrijheid. Wilskracht is nodig, maar door voedingsstoffen goed te balanceren is het gemakkelijk om de verbintenis vol te houden. En nee, je leeft niet constant met honger. Voor mij is de intermitterend vasten bleek een motiverend dieet te zijn: de eerste resultaten lieten niet lang op zich wachten en zetten me aan om door te gaan en zelfs in de standvastigheid als het gaat om lichamelijke activiteit. Er moet dus alleen een poging worden gedaan om het gevoel van gevoel te ervaren actief, energiek en opgeladen in de ochtend zodra je wakker wordt.

Lees ook:

Wil je elke dag het beste van Vogue Italia in je inbox ontvangen?

Meld je aan voor de dagelijkse nieuwsbrief van Vogue Italia