Fitness

Is het goed om op een lege maag te sporten om af te vallen?

9views

Eten of niet eten voor de training moet een persoonlijke beslissing zijn die iedereen neemt nadat hij naar zijn lichaam heeft geluisterd en heeft gekeken wat voor hem het beste werkt. Het is een eeuwige discussie, maar is het gunstig voor afslanken? Het is duidelijk dat het niet gunstig is om te sporten op een volle maagAls je gegeten hebt, kun je het beste 1 tot 2 uur wachten tussen maaltijden en sporten, omdat de spijsvertering een hogere concentratie bloed in het spijsverteringsstelsel vereist. Echter, er zijn ook mensen die de training niet kunnen verdragen zonder op zijn minst een lichte maaltijd kort voor het begin van de sport.

Recent heeft de wetenschap ons een mogelijk antwoord gegeven op deze grote vraag. Een onderzoek uitgevoerd door de Nottingham Trent University heeft aangetoond dat trainen op een lege maag gunstig zou kunnen zijn voor gewichtsverlieszoals gepubliceerd in het International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism. Specifiek hielp sporten zonder iets gegeten te hebben om ongeveer 70% meer vet te verbranden, in tegenstelling tot degenen die twee uur na het eten sportten.

Ook, ontdekten de onderzoekers ook dat deelnemers die ’s ochtends sportten op een lege maag en de avond ervoor hadden gegetenniet overcompenseerden voor de calorieën die ze eerder op de dag hadden overgeslagen. Zoals de onderzoekers aangeven, kunnen de voordelen van lichaamsbeweging worden versterkt als er ’s ochtends en na een nacht vasten wordt gesport.

Bewegen zonder iets gegeten te hebben hielp om ongeveer 70% meer vet te verbranden. / SD

Omdat ze echter ontdekten dat 16.00 tot 20.00 uur het populairste moment van de dag is voor lichaamsbeweging, ontwierpen ze het onderzoek zo dat de deelnemers om 18.30 uur 30 minuten op een stationaire fiets trapten. In dit geval deden de deelnemers dit twee keer en op verschillende dagen. De eerste keer na zeven uur vasten en de tweede keer nadat ze twee uur eerder hadden gegeten.

Het avondeten is ook belangrijk

Daarnaast maten de onderzoekers ook de hoeveelheid voedsel die de deelnemers na het sporten aten voor het avondeten, om te zien of trainen op een lege maag ervoor zorgde dat ze ’s avonds meer aten. Tot slot, toonden de resultaten aan dat ’s avonds trainen op een lege maag de hoeveelheid vet die tijdens het sporten werd verbrand, deed toenemen. Specifiek steeg de hoeveelheid vet die tijdens de 30-minuten cyclus werd verbrand met 70%. De calorie-inname bij het avondeten was ongeveer 100 kcal hoger voor de vastende sporters. De totale calorie-inname gedurende de dag was echter gemiddeld 440 kcal minder dan bij het sporten op een lege maag.

Volgens Tommy Slater, onderzoeker sportwetenschappen aan de School of Science and Technology van de Nottingham Trent University: “De resultaten van dit onderzoek laten zien dat de gemiddelde calorie-inname gedurende de dag gemiddeld 440 kcal minder was dan wanneer er op een lege maag werd gesport.Vasten voordat je ’s avonds gaat sporten kan op sommige onderdelen van de gezondheid gunstig zijn door de hoeveelheid vet die tijdens het sporten wordt verbrand te verhogen of door de hoeveelheid calorieën die overdag wordt geconsumeerd te verminderen.”. Als dit dus regelmatig wordt gedaan, “kan het de manier verbeteren waarop het lichaam omgaat met bloedsuikerpieken na het eten”. Ondanks de voordelen van vasten voor het sporten, moet het echter verder worden onderzocht, omdat sommige mensen mogelijk geen baat hebben bij trainen op een lege maag.