Dieet

Joggen: moet je ver en hoog kijken of kort en laag?

7views

Wie graag hardloopt, weet waarschijnlijk dat zowel de juiste schoenen als de juiste pas cruciaal zijn. Maar hoeveel weten dat waar ze hun blik op richten tijdens het hardlopen net zo belangrijk is? Experts zeggen dat een van de dingen die iedereen die hardloopt zou moeten doen, omhoog en weg kijken is. Maar waarom?

Als je naar beneden kijkt terwijl je rent, verschuift je zwaartepunt naar achteren. Deze verschuiving van het zwaartepunt vergroot de kans dat je doorschiet tijdens het hardlopen. Het hoofd volgt de ogen, de borst volgt het hoofd, en tegen de tijd dat je je realiseert dat je 30 minuten naar de grond hebt gekeken tijdens het hardlopen, heb je waarschijnlijk ingeademd… 20% minder zuurstof dan wanneer je in de juiste houding zou zitten. Om er zeker van te zijn dat je het goed doet, kun je iemand vragen om je hardlopend te filmen en te kijken of je vanuit je middel te ver naar voren leunt. Je hoofd moet omhoog en je bovenlichaam in een rechte lijn, niet voorover gebogen bij je heupen of gebogen bij je schouders. Het helpt ook om je voor iets ver weg te richten, in plaats van op de vloer recht voor je.

Veel hardlopers hebben de neiging om hun kin op te tillen als ze moe zijn of hun nek omhoog en naar buiten te brengen. En dit is verkeerd. Zulke kantelingen van de nek zijn niet alleen een inefficiënt gebruik van energie, maar kunnen ook de ademhaling beperken en belast de spieren en gewrichten van de nek. In feite voegt het niet op één lijn brengen van je hoofd met je nek en schouders ongeveer 5 pond druk op je nekspieren en gewrichten, volgens deskundigen.

De volgende keer dat je bij een wedstrijd bent, kijk dan naar de lopers om je heen en noteer hoeveel er naar beneden kijken en hoeveel er omhoog en naar voren kijken, en wie het dan beter deed.