Recepten

Kookrecepten in voedselverpakkingen – Waarom ze nog steeds… “springlevend” zijn

10views

Kookt er iemand van het recept op de voedselverpakking? Recept ‘‘Lasagne met prei en kip’ heeft Melissa’s eierlasagne pakket, recept ‘‘Koelkast zoet met koekjes’ heeft de verpakking van mac magic’s Vanilla Corn Cream, recept ”Artisjokken met citroen zeeduivelfilets” heeft het pakje diepvries artisjokken van Oom Stathis.

Ik herinner me dat mijn moeder, mevrouw Helen, eind jaren 80 vraagtekens zette bij de betrouwbaarheid en zich natuurlijk afvroeg of de recepten op de verpakking wel bruikbaar waren.Waar ze de recepten voor willen hebben. Elke huisvrouw heeft haar eigen manier. Ze weet hoe ze het eten moet maken dat de familie lekker vindt. En als dat niet lukt, trekt ze de Vepha open.!” zei hij altijd, “is het mogelijk dat 5 regels geschreven op de doos een echt recept is?;”.

De huisvrouwen van tegenwoordig hebben te weinig tijd, talent en ervaring en hebben weinig recepten in hun hoofd gegrift. Maar er zijn talloze receptensites op internet, veel shows en youtube kookvideo’s. Om nog maar te zwijgen van korte kookvideo’s van entertainers en niet-koks op Instagram en tiktok. Zijn recepten op de verpakking nog wel nodig met dit overaanbod aan recepten?

Maar er zit een charme aan koken uit de ‘doos’. Je zegt: ” voor het bedrijf om het recept voor te stellen, ze zullen het uitgewerkt hebben en het zal… een wondervoedsel zijn”.“. De zorg om de lege verpakking pas weg te gooien als je klaar bent met koken, of zelfs de angst om de zak met recepten terug te vinden die je haastig in de prullenbak hebt gegooid. Omdat je de laatste details van het recept bent vergeten, maakt het deel uit van het ritueel van koken met een voedselpakket recept.

Het cibum team, wilde de onmiskenbare fascinatie onderzoeken van het gebruik van recepten op verpakkingen om gestandaardiseerd voedsel effectief te promoten en op de markt te brengen.

De geschiedenis van het verpakken van recepten

Het drukken van recepten op verpakkingen als promotiestrategie is al gebruikelijk sinds het begin van de 20e eeuw. Het won aan populariteit in de jaren 1920, toen recepten voor het eerst werden getest door thuiseconomen in de VS. Home economists (huiseconomen) waren een nieuwe specialiteit die bedoeld was om de industrialisatie van voedsel te bewerkstelligen en consumenten te leren gestandaardiseerd voedsel te gebruiken. Er werden testkeukens opgericht en deze zijn sindsdien actief als belangrijke afdelingen van bijna alle grote gestandaardiseerde en verpakte voedingsmiddelenbedrijven. Hiermee werd het doel bereikt om de voordelen van voedseltechnologie, onderzoek, productkwaliteitscontrole en het testen van producten op een praktische en nuttige manier bij iedereen thuis te brengen.

Als een recept dat werd gereproduceerd in een gestandaardiseerd product huisvrouwen aansprak (in die tijd werd thuis bijna uitsluitend door vrouwen gekookt), begrijpelijk, gemakkelijk en lekker was, dan zou het product een uitstekend marktprofiel hebben en een commercieel succes worden. De marketeers van die tijd gebruikten een woordspeling om het belang van het recept op de verpakking te illustreren, ze zeiden ”…een succesvol recept op de doos is het recept voor het succes van het product”.

Nog steeds volgens traditie

Tegenwoordig zijn het niet alleen vrouwen die thuis koken en de gewoonte om een recept te zoeken op de verpakking van een product is geslacht en generatie overstegen. Uit een recent onderzoek in de VS blijkt dat meer dan een derde van de huishoudens zegt elke dag thuis te koken en 50% zegt drie tot zes dagen per week te koken. Hetzelfde onderzoek concludeert dat gepensioneerden en mensen die de hele dag thuis zijn vaker elke dag koken dan fulltime werknemers.

Uit een ander onderzoek bleek dat het percentage mannen dat kookt is gestegen van 29% in 1965 naar 42% in 2007 en 46% in 2016. Volgens het onderzoek onder meer dan 1000 huishoudens in de VS, toonden de resultaten voor het jaar 2016 aan dat 95 procent van de toenmalige millennials (leeftijdsgroep 18-29) wekelijks thuis kookte, vergeleken met 92 procent van de mensen in de leeftijdsgroep 30-44 jaar en 93 procent van de mensen in de leeftijdsgroep 45-59 jaar. Maar hoewel een iets hoger percentage millennials thuis kookt, doen ze dat minder vaak dan hun oudere tegenhangers. Uit hetzelfde onderzoek bleek dat 47 procent van de millennials vijf of meer keer per week thuis kookt, vergeleken met 55 procent van de 30-44-jarigen en 60 procent van de 60-plussers.

Marketeers worden agressiever

Sinds kort zetten ze recepten op verpakkingen van vers voedsel. Tegenwoordig kun je recepten vinden om cranberrysaus te maken van een zak verse cranberry’s of wortel-kalkoen-cranberrysalade van een zak wortels of een nicoise salade van een bos selderij. Bedrijven plaatsen hun ideeën in wekelijkse supermarktfolders die in de winkel liggen of online worden geplaatst.

Het is niet langer alleen een recept

Consumenten letten tegenwoordig op hun voeding en experimenteren graag in de keuken. Ze zijn op zoek naar alternatieve smaken en voedzame combinaties. Ze respecteren traditionele recepten en smaken, maar zoeken ook naar manieren om nieuwe ingrediënten aan hun gerechten toe te voegen en hun smaakpapillen te verrassen. Bedrijven en hun producten maken nu contact met consumenten door meer unieke verhalen achter een product te delen. Dit betekent niet alleen meer transparantie over de bron en de aard van de ingrediënten, maar ook over de verwerking en de voorgestelde recepten! Zowel fabrikanten als winkeliers weten nu dat door precies te laten zien hoe een bepaald voedingsproduct past in de dagelijkse maaltijdbereiding, consumenten eerder geneigd zullen zijn om dat product te kopen.

Het gebruik van bedrijfsrecepten op verpakkingen blijft vandaag de dag een slimme marketingstrategie voor voedselproducenten en detailhandelaren. Recepten op voedselverpakkingen lijken niet uit de mode te raken. Wij volgen ze en… veel succes en smakelijk eten!