Dieet

Lichaamsbeweging: nieuwe gegevens over het beste moment om het risico op vroegtijdig overlijden te verminderen

10views

De beste manier om het risico op overlijden op het vroegst mogelijke tijdstip te verminderen lichamelijke activiteit in de avond, bij mensen met obesitas, volgens een studie uitgevoerd door onderzoekers van de Universiteit van Sydney, Australië, en een paar dagen geleden gepubliceerd in het tijdschrift Diabetes Care. De onderzoekers volgden 30.000 mensen over een periode van 8 jaar, waarbij gegevens van mobiele apparaten werden gebruikt om de fysieke activiteit van deelnemers te categoriseren in ochtend, middag en avond.

De onderzoekers toonden aan dat degenen die het grootste deel van hun aerobe matige tot krachtige lichamelijke activiteit deden, het soort dat onze hartslag verhoogt en ons de adem beneemt, tussen 18.00 en 12.00 uur de laagste risico voortijdig overlijden aan hart- en vaatziekten. De frequentie waarmee mensen ’s avonds matige tot krachtige lichamelijke activiteit (MVPA) ondernamen, gemeten in korte perioden van maximaal meer dan drie minuten, bleek ook belangrijker te zijn dan hun totale hoeveelheid lichamelijke activiteit per dag.

De eerste auteur van het onderzoek, Dr. Matthew Ahmadi, wees er ook op dat het onderzoek niet alleen gestructureerde lichaamsbeweging bijhield. In plaats daarvan richtten de onderzoekers zich op het bijhouden van continue aerobe MVPA in periodes van 3 minuten of meer, omdat eerder onderzoek een sterke correlatie heeft aangetoond tussen dit type activiteit, de glucosecontrole en een lager risico op hart- en vaatziekten in vergelijking met kortere (niet-aerobe) periodes.

Dus hoewel dit een observationele studie is, ondersteunen de bevindingen de oorspronkelijke hypothese van de auteurs, die gebaseerd is op het idee van eerder onderzoek, dat mensen met diabetes of obesitas die al glucose-intolerant zijn in de late avond in staat kunnen zijn om compenseren tot op zekere hoogte, met lichamelijke activiteit in de avond.

De onderzoekers hielden ook rekening met verschillen zoals leeftijd, geslacht, roken, alcoholconsumptie, groente- en fruitconsumptie, sedentaire levensstijl, totale MVPA, opleiding, medicijngebruik en slaapduur. Ze sloten ook deelnemers met reeds bestaande hart- en vaatziekten en kanker uit. De onderzoekers zeggen dat de duur van de follow-up van het onderzoek en aanvullende gevoeligheidsanalyses de sterkte van hun bevindingen ondersteunen, vanwege het observationele ontwerp, kunnen ze mogelijke omgekeerde causaliteit niet volledig uitsluiten. Dit is de mogelijkheid dat sommige deelnemers lagere aerobe MVPA-niveaus hadden vanwege een onderliggende of niet gediagnosticeerde ziekte.

Professor Emmanuel Stamatakis, directeur van het Mackenzie Center for Wearables Research van het Charles Perkins Center en senior auteur van de paper, zei dat de complexiteit van onderzoeken op het gebied van wearables enorme inzichten biedt in de activiteitspatronen die het meest gunstig zijn voor de gezondheid. “Hoewel we verder onderzoek moeten doen om oorzakelijke verbanden vast te stellen, suggereert deze studie dat fysieke activiteitstijd een belangrijk onderdeel zou kunnen zijn van aanbevelingen voor toekomstig beheer van obesitas en diabetes type 2 en preventieve gezondheidszorg in het algemeen.”

Lees de volledige studie hier.