Gezondheid

Optimisten leven langer en met de stempel van de wetenschap!

9views

Het wordt door bijna alle deskundigen gezegd dat stress een verschrikkelijke invloed kan hebben op de gezondheid en zowel hartaandoeningen als maag- en darmziekten en andere aandoeningen kan veroorzaken die voorspelbaar leiden tot een kortere levensverwachting. Het is tenslotte geen toeval dat Ikaria tot de blauwe zones behoort, waar mensen 100 jaar oud worden. Dit komt omdat de mensen daar een veel rustiger levenstempo hebben, waardoor ze een hogere levensverwachting hebben. aanzienlijk minder stress hebben. Een belangrijke factor is natuurlijk hun dieet, dat voornamelijk peulvruchten, granen, kruiden, noten, olijfolie, zuivelproducten, enz. bevat.

Een aantal onderzoeken heeft aangetoond dat over het algemeen minder stress en een hoger welzijnsniveau, betere slaap en zelfs een betere cardiovasculaire gezondheid en immuunfunctie vooral worden ervaren door optimisten. En nu heeft een recent onderzoek aangetoond dat optimistisch zijn samenhangt met langere levensduur.

Voor hun studie volgden de onderzoekers de levensduur van bijna 160.000 vrouwen tussen de 50 en 79 jaar. over een periode van 26 jaar. Aan het begin van het onderzoek vulden vrouwen een zelfrapportagemeting van optimisme in. Vrouwen met de hoogste scores op de maatregel werden gecategoriseerd als optimistisch, terwijl degenen met de laagste scores als pessimistisch werden beschouwd. In 2019 volgden de onderzoekers de deelnemers op die nog in leven waren. Ze onderzochten ook de levensduur van deelnemers die waren overleden. Wat ze ontdekten was dat degenen met de hoogste niveaus van optimisme meer kans hadden om tot in de negentig te leven. De onderzoekers noemen dit “euitzonderlijke levensduur“, terwijl de gemiddelde levensverwachting voor vrouwen in ontwikkelde landen ongeveer 83 jaar is.

Zoals Fuschia Sirois, hoogleraar sociale &amp? Health Psychology aan de Durham University, in TheConversation, wat deze bevindingen bijzonder opvallend maakt, is dat de resultaten zelfs bleven nadat er rekening was gehouden met andere factoren waarvan bekend is dat ze de levensduur voorspellen, waaronder opleidingsniveau en economische status, etniciteit en of iemand leed aan depressie of andere chronische aandoeningen. Uit een ander onderzoek, waarbij zowel naar mannen als vrouwen werd gekeken, bleek ook dat mensen met de hoogste mate van optimisme een 11% tot 15% langere levensduur hadden dan mensen die minder optimistisch waren.

Zoals tot nu toe bekend is, wordt optimisme geassocieerd met gezond eten, de lichamelijke activiteit en de afwezigheid van schadelijke gewoonten zoals roken. Uit het laatste onderzoek bleek echter dat leefstijl slechts verantwoordelijk was voor 24% van de relatie tussen optimisme en levensduur. Dit suggereert dat veel andere factoren van invloed zijn op de levensduur van optimisten.

Een andere mogelijke reden, volgens de expert, kan te maken hebben met de manier waarop optimisten beheren stress, omdat ze vaak adaptieve copingstrategieën gebruiken die hen helpen de bron van de stress op te lossen of de situatie op een minder stressvolle manier te bekijken. “Van dergelijke benaderingen is bekend dat ze gevoelens van stress verminderen, evenals de biologische reacties die optreden wanneer we ons gestrest voelen. Het zijn deze biologische reacties op stress, zoals verhoogd cortisol (ook wel ‘stresshormoon’ genoemd), verhoogde hartslag en bloeddruk, en een verminderde werking van het immuunsysteem, die op den duur de gezondheid kunnen beïnvloeden en het risico op het ontwikkelen van levensbedreigende ziekten zoals hart- en vaatziekten kunnen verhogen,” zegt hij. Uit onderzoek is ook gebleken dat honderdjarigen vanaf hun zestigste doorgaans lagere glucose-, creatinine- en urinezuurwaarden hebben.

Maar zelfs als je niet in de optimistische categorie valt, stelt Sirois dat optimisme in de loop van de tijd kan veranderen en gecultiveerd kan worden door eenvoudige oefeningen te doen. “Bijvoorbeeld. visualisatie en dan schrijven over je “best mogelijke zelf” (een toekomstige versie van jezelf die je doelen heeft bereikt) is een techniek waarvan studies hebben aangetoond dat die het optimisme aanzienlijk kan verhogen, in ieder geval tijdelijk. Maar voor de beste resultaten moeten doelen positief en redelijk zijn, niet alleen maar wishful thinking. Op dezelfde manier kan simpelweg denken aan positieve toekomstige gebeurtenissen ook effectief zijn om optimisme te stimuleren,” zegt hij.