Gezondheid

Puberteit: Hoe slaap samenhangt met social mediagebruik en hersenactiviteit

3views

Een nieuw onderzoek dat wordt gepresenteerd op de SLEEP 2024 jaarvergadering heeft een duidelijke relatie gevonden tussen slaapduur, social media gebruik en hersenactivatie in hersengebieden die belangrijk zijn voor uitvoerende controle en beloningverwerking.

In het huidige digitale landschap spelen sociale media een belangrijke rol in de sociale interacties en informatieconsumptie van adolescenten, wat hun ontwikkeling beïnvloedt door hersenprocessen te veranderen. Onderzoek toont een tweerichtingsrelatie aan tussen het gebruik van sociale media en de gezondheid van zowel de slaap als de hersenactiviteiten, met name op het gebied van de uitvoerende controle en de verwerking van beloningen.

De resultaten laten een correlatie zien tussen een kortere slaapduur en een groter gebruik van sociale media bij adolescenten. “Omdat deze jonge hersenen belangrijke veranderingen ondergaan, suggereren onze bevindingen dat slecht slapen en veel sociale media mogelijk de neurale beloningsgevoeligheid kunnen veranderen,” zegt Orsolya Kiss, die gepromoveerd is in de cognitieve psychologie en onderzoeker is bij SRI International in Menlo Park, Californië. “Deze complexe interactie suggereert dat zowel digitale betrokkenheid als slaapkwaliteit de hersenactiviteit aanzienlijk beïnvloeden, met duidelijke implicaties voor de hersenontwikkeling van adolescenten“.

Deze studie omvatte gegevens van 6.516 adolescenten, in de leeftijd van 10-14 jaar, uit de Adolescent Cognitive Brain Development Study. Deze resultaten bieden nieuwe inzichten in hoe twee belangrijke aspecten van het moderne leven van adolescenten – gebruik van sociale media en slaapduur – op elkaar inwerken en de ontwikkeling van de hersenen beïnvloeden.

“Het begrijpen van de specifieke hersengebieden die betrokken zijn bij deze interacties helpt ons bij het identificeren van potentiële risico’s en voordelen die samenhangen met digitale betrokkenheid en slaapgewoonten,” zei Kiss. “Deze kennis is vooral belangrijk omdat het de ontwikkeling van preciezere, op bewijs gebaseerde interventies gericht op het bevorderen van gezondere gewoonten zou kunnen leiden.”

De American Academy of Sleep Medicine raadt adolescenten van 13 tot 18 jaar aan om regelmatig 8 tot 10 uur slaap te krijgen. De AASM moedigt tieners ook aan om minstens 30 minuten tot een uur voor het slapengaan de stekker uit alle elektronische apparaten te trekken.

Bron: Materiaal geleverd door Amerikaanse Academie voor Slaapgeneeskunde.

Referentie: Orsolya Kiss, Linhao Zhang, Eva Müller-Oehring, Brittany Bland-Boyd, Anya Harkness, Erin Kerr, Ingrid Durley, Nicole Arra, Leticia Camacho, Lucas Tager, Ruby Fan, Evelyn Perez-Amparan, Marie Gombert, Fiona Nakera . 0148 Samenhangende dynamiek van slaapduur, sociale media betrokkenheid en neurale beloningsreacties bij adolescenten . SLAAP , 2024; 47 (Supplement_1): A64 DOI: 10.1093/sleep/zsae067.0148