Dieet

Voor een betere bloedsuikerspiegel laat je de eenvoudige koolhydraten tot het laatst staan

5views

De volgorde waarin voedselgroepen worden gegeten tijdens de maaltijd kan echt effect hebben op de bloedsuikerspiegel. Deze bevinding is belangrijk omdat herhaalde en significante veranderingen in de bloedsuikerspiegel in verband worden gebracht met een verhoogd risico op het ontwikkelen van insulineresistentie. De reactie van het lichaam op insuline wordt dan traag, wat een verhoogde bloedsuikerspiegel kan veroorzaken. Na verloop van tijd kan insulineresistentie leiden tot de ontwikkeling van prediabetes. Als het niet onder controle is, escaleert het vaak tot diabetes type 2, een ziekte die wereldwijd naar schatting 462 miljoen mensen treft.

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat het consumeren van groenten en eiwitten vóór de inname van enkelvoudige koolhydraten een gunstig effect heeft op de bloedsuikerspiegel na de maaltijd. Onderzoekers in Japan behoren tot degenen die dit idee hebben onderzocht. In dit onderzoek kregen de deelnemers hetzelfde menu dat bestond uit eiwitten, groenten en witte rijst. Het verschil was dat ze de voedselgroepen elke keer in een andere volgorde aten. Het eten werd verspreid over drie dagen genuttigd, met ’s nachts vasten tussen elke dag. Na elke maaltijd werden veranderingen in de insulinespiegel en de bloedsuikerconcentratie gemeten gedurende de volgende twee uur.

Wanneer deelnemers begonnen met eenvoudige koolhydraten – in dit geval witte rijst – waren hun bloedglucose- en insulinespiegels na de maaltijd meetbaar hoger dan die van degenen die als laatste witte rijst aten. Omgekeerd, toen dezelfde deelnemers begonnen met het eten van eiwitten en groenten, wat complexe koolhydraten zijn, en de rijst als laatste aten, waren hun insuline- en glucosespiegels na de maaltijd meetbaar lager.

De snelheid waarmee voedsel wordt geconsumeerd speelt ook een rol bij de bloedsuikercontrole. Onderzoeken hebben aangetoond dat wanneer mensen snel eten, ze hogere bloedsuiker- en insulinespiegels hebben dan wanneer dezelfde voedingsmiddelen rustig worden gegeten.

Wat betreft het waarom, dat hangt allemaal af van de samenstelling van de betreffende voedingsmiddelen. Complexe koolhydraten bevatten veel vezels. Tijdens het verteren creëert deze categorie voedingsmiddelen een soort gelmatrix die de absorptie in de dunne darm vertraagt. Vetten en eiwitten helpen de snelheid waarmee het voedsel door het spijsverteringsstelsel beweegt te verminderen, wat ook de absorptie tegenhoudt. Wanneer ze als laatste worden gegeten, worden enkelvoudige koolhydraten langzamer opgenomen. Dit leidt tot een gezonde verlaging van de bloedsuikerspiegel na de maaltijd en een verminderde behoefte aan insulinesecretie.

Het is nog steeds belangrijk om de consumptie van enkelvoudige koolhydraten te beperken. Hieronder vallen snacks, sterk bewerkte voedingsmiddelen en voedingsmiddelen met toegevoegde suikers. De conclusie is dat het beter is om de maaltijd te beginnen met een salade of verse groenten, dat eenvoudige koolhydraten tot het laatst moeten worden overgelaten en dat alles langzaam moet worden gegeten.

Referenties: