Gezondheid

Voordelen van wortelen voor een gezonde huid en bruining

6views

Ode aan wortelen: de gezondheids- en schoonheidsvoordelen voor de huid onthuld door een voedingsdeskundige. Met de beste manieren om ze te koken

De wortel is een uitgesproken veelzijdige groente – hij kan rauw of gekookt worden gegeten, gesneden, geraspt of gemengd, zowel in hartige gerechten als in desserts worden gebruikt -, maar het is ook een voedingsmiddel dat talloze voordelen biedt voor onze gezondheid en ons welzijn in het algemeen. Eigenschappen die verder gaan dan de bekende effecten op de bruiningskwaliteit. “Het bevat voedingsstoffen die goed zijn voor de huid en andere delen van het lichaam,” verzekert Dr. María José Crispín, medisch voedingsdeskundige in het Clínica Menorca in Madrid.

Eigenschappen van wortelen: vezelrijk, weinig calorieën

Een van de verdiensten van wortelen is hun lage caloriegehalte en hoge verzadigingsvermogen, waardoor ze een ideaal voedingsmiddel zijn om in een dieet op te nemen of op elk moment van de dag als tussendoortje te eten. “Ze zijn een uitstekende bron van vezels, in het bijzonder pectine, een oplosbare polysacharide die de verzadiging verhoogt en de opname van cholesterol en koolhydraten in de darm vermindert en zo diabetes helpt voorkomen,” legt Crispín uit, die onthult waarin wortelen verschillen van andere groenten: “Ze bevatten iets meer koolhydraten dan andere groenten en dankzij de aanwezigheid van vezels zijn ze bijzonder verzadigend.

De voordelen van bètacaroteen voor de huid

Maar je kunt het niet over wortels hebben zonder bètacaroteen en alle voordelen van dit plantenpigment te noemen. Het is een voorloper van vitamine A, of retinol, en is bijzonder gezond voor de huid, omdat het de regeneratie ervan bevordert en ook de vorming van collageen stimuleert,” legt Crispín uit. “Het draagt ook bij aan het behoud van het gezichtsvermogen door de jaren heen, bevordert de goede werking van het immuunsysteem en heeft een antioxiderende werking, waardoor het risico op degeneratieve ziekten, kanker en vasculaire pathologieën wordt verminderd.

Nutracle Pure bètacaroteen supplement

Longlife bètacaroteen supplement

Een uitstekende bron van vitamines

Wortelen bevatten ook vitamine E, die de antioxiderende werking van bètacaroteen ondersteunt, en vitamine B3, of niacine, die volgens Crispín het welzijn van de huid en het zenuwstelsel bevordert en, zoals Crispín aangeeft, “zorgt voor een goede energieproductie door de cellen”.

Een ander belangrijk bestanddeel van wortelen is foliumzuur, of vitamine B9, dat, zoals Crispín uitlegt, “bijdraagt aan het behoud van lage homocysteïnespiegels in het bloed, waardoor het risico op hart- en vaatziekten wordt verminderd, evenals het bevorderen van de aanmaak van gezonde rode bloedcellen en het bevorderen van een goed ijzermetabolisme”. De expert wijst er ook op dat een tekort aan foliumzuur in de vroege zwangerschap het risico op foetale misvormingen aanzienlijk verhoogt, met name neurale buisdefecten zoals spina bifida of anencefalie.

Wat is de beste manier om wortels te eten?

Maar hoe moeten we wortels eten om ten volle te genieten van al hun voordelen? Volgens Crispín kunnen we ze zowel rauw als gekookt eten: “Ze zijn hoe dan ook gezond,” zegt hij. Bètacaroteen is namelijk bestand tegen koken. Hij wijst er echter op dat B3, net als de andere vitamines, verandert als het gekookt wordt. Daarom is zijn advies om het eten van te gare wortels te vermijden.

Als je ervoor kiest om ze rauw te eten, raadt Crispín aan om ze grondig te wassen, maar niet te schillen: “Het is beter om ze gewoon te schrapen,” zegt hij, “omdat het deel met het hoogste vitaminegehalte de schil is. Hij voegt eraan toe dat wortels, als ze eenmaal gewassen en geschraapt zijn, zo snel mogelijk gegeten moeten worden, omdat ze heel snel oxideren, waardoor hun voedingsstoffen veranderen.