Dieet

Wat is een “Voedingscoach” en wat zijn de verschillen met een diëtist-voedingsdeskundige?

8views

De eindeloze stroom wellness- en gezonde eetgeheimen betekent niet dat we altijd de waarheid zien, noch is wat we op Instagram zien per se wat we op Instagram zien. De relatie van het lichaam met voeding is complex en je kunt het beste om het advies van een professional in te winnen voordat we veranderingen aanbrengen om ons aan te passen aan een trend of dieet waar we nog nooit van gehoord hebben.

Verschillende professionals kunnen ons helpen bij het navigeren in de wereld van voeding. Artsen kunnen ons medisch onderbouwd advies geven over de voedingsmiddelen die we het beste kunnen eten, en een diëtist kan ons helpen bij het opstellen van een dieetplan. A voedingscoach (dieetcoach) kan ons echter motiveren om ons echt aan dit programma te houden.

Laten we eens onderzoeken wat de voedingsadvies en hoe deze professionals hun lijners helpen een betere gezondheid en welzijn te bereiken door hun voedingsdoelen bij te houden.

Om positieve gedragsverandering die op de lange termijn aanhoudt te ondersteunen, moeten opvoeders het welzijn van lijners zien als een groter geheel met veel bewegende delen, waarvan de beweging en voeding zijn er slechts twee (hoewel twee van de krachtigste).
Het bereiken van gezondheids- en fitnessdoelen is immers geen quick fix of een eenmalige gebeurtenis, maar eerder een levenslange reis. Voedingscoaches kunnen lijners voorzien van de kennis en vaardigheden die ze nodig hebben om positieve gedragsveranderingen door te voeren die een leven lang meegaan.”

De reikwijdte van de praktijk omvat handelingen, procedures en processen die een beoefenaar mag uitvoeren onder de voorwaarden van een specifieke licentie of certificering, en de parameters verschillen per land. Met dieetcoaching vindt er een verschuiving in het model plaats van het passief ontvangen van dieetinstructies en het permanent bezig zijn met het aantal kilo’s, naar het aannemen van een actieve, verantwoordelijke en autonome rol voor de cliënt die leidt tot preventie en verandering van levensstijl op de lange termijn.

Over doelen gesproken: hoewel de relatie tussen de sporter en de coach vaak met een sterk momentum begint, gaan doelen onderweg soms verloren. “Een van de belangrijkste dingen om lijners te helpen hun doel te bereiken is om echt te luisteren en te begrijpen wat hun doelen zijn,” in de woorden van Dieter. “We plaatsen vaak onze eigen ideeën over wat de doelen zouden moeten zijn, zonder dat ze het ons vertellen. Er is veel discussie die plaats moet vinden tussen een coach en een verdeler over wat er nodig is om de gestelde doelen daadwerkelijk te bereiken, om ervoor te zorgen dat beiden op dezelfde bladzijde zitten.”

Nogmaals, om de meeste doelen op het gebied van gezondheid, welzijn en gewichtsverlies te bereiken, moeten coaches verder kijken dan lichaamsbeweging en zelfs voeding. Hedegore zegt dat het belangrijk is om je te richten op gewoonten in het algemeen. Ze stelt bijvoorbeeld voor dat zowel fitnessprofessionals als diëtisten diëters aanmoedigen om meer te slapen, omdat dit hen zal helpen om “meer van het hormoon aan te maken dat je een vol gevoel geeft en minder van het hormoon dat je een hongergevoel geeft.”

Hij voegt eraan toe dat de veranderingen in levensstijl gaan vaak hand in hand, omdat “het beheersen van stress vaak leidt tot minder eetlust, betere slaap en meer energie”. Als extra bonus, met betere slaap, meer consistentie en hormoonregulatie, en minder eetlust, zullen lijners waarschijnlijk meer wilskracht hebben om betere voedselkeuzes te maken. Hedegore raadt lijners aan om de schermtijd te verminderen, omdat dit leidt tot meer slaap van hogere kwaliteit en minder hersenloos eten.

Soms is minder beter en trainers kunnen vaak helpen door een dieter te laten focussen. “Ze hebben iemand nodig die de ruis wegfiltert en zich richt op wat echt voor hen werkt. Een belangrijke rol van de voedingscoach is om de sporter te helpen focussen op de dingen die belangrijk voor hem zijn en zich niet te veel te laten afleiden door de nieuwe ‘glimmende speeltjes’ (aka nieuwe diëten of pillen of programma’s).”

Veel mensen vinden het moeilijk om haalbare doelen te stellen. Ze proberen meestal te veel te doen, te snel en hebben onrealistische verwachtingen van hoe snel bepaalde lichamelijke veranderingen zullen optreden. Als voedingscoach kun je begeleiding en verantwoording geven. Je kunt lijners helpen begrijpen waar ze zijn en hoe ze kunnen komen waar ze willen zijn.