Dieet

Wie moet boekweit eten: wat gebeurt er met het lichaam bij langdurige consumptie?

8views

Met de opkomst van de gezonde levensstijl zijn onze eetgewoonten snel gaan veranderen.

We kiezen steeds vaker voor complexere voedingsmiddelen en vergeten daarbij de voedingswaarde van eenvoudige ingrediënten.

Volgens voedingsdeskundigen zijn niet alleen specifieke voedingsmiddelen met weinig calorieën goed voor gezonde voeding.

Met behulp van ogenschijnlijk banale granen en groenten is het mogelijk om succesvol en effectief af te vallen.

Boekweit heeft bijna altijd in ons dieet gezeten. Maar niet veel mensen zijn zich bewust van de vele voordelen van deze graansoort in afgewerkte vorm.

We raden je aan om aandacht te besteden aan boekweit, want het zijn de samenstelling en eigenschappen die het product tot een interessant alternatief maken voor andere voedingsmiddelen om af te vallen.

Nuttige eigenschappen van boekweit

Ten eerste heeft boekweit een hoog (ongeveer 10-16%) eiwitgehalte en bevat het, in tegenstelling tot andere granen, hoge hoeveelheden lysine, arginine en tryptofaan.

Bovendien wordt aangenomen dat de consumptie van 100 g boekweit voorziet in de dagelijkse menselijke behoefte aan exogene aminozuren, d.w.z. aminozuren die het lichaam niet zelf kan aanmaken.

Daarom moeten we ze van buitenaf aanvoeren.

Daarnaast is een waardevol bestanddeel van boekweit-eiwit de zogenaamde thiamine-bindende eiwitten (vitamine B1), die de opname van vitamine B1 beïnvloeden.

Boekweit is ook een bron van B-vitamines (thiamine, riboflavine, pyridoxine), niacine en vitamine E (alfa-, gamma-, delta-tocoferol) en mineralen.

Het is de moeite waard om op te merken dat boekweit vijf keer meer magnesium bevat dan andere granen, met inbegrip van de granen die onlangs trendy zijn geworden in de diëtetiek.

Gewone boekweit bevat meerdere keren meer mineralen zoals zink, koper, mangaan, kalium en fosfor dan andere granen.

Alleen al in ijzer is boekweit superieur aan een andere graansoort, gierst.

Studies hebben aangetoond dat regelmatige consumptie van boekweit helpt om de bloedsuikerspiegel binnen normale grenzen te houden.

Om deze reden zou boekweit opgenomen moeten worden in het dieet van diabetici en mensen met overgewicht.

Andere tests hebben aangetoond dat 4 weken dagelijkse consumptie van maaltijden gemaakt met 100 g boekweitmeel kan leiden tot een significante verhoging van de concentratie van het “goede cholesterol” – HDL.

Dit feit moet worden overwogen door mensen met een risico op hart- en vaatziekten.

“Goed cholesterol” helpt bij het verwijderen van vetafzettingen van de wanden van grote bloedvaten, wat het risico op hartaanvallen, beroertes vermindert.

Sommige consumenten houden niet van de karakteristieke smaak van gebakken of gekookt boekweit. Geen nood, er is een geweldig alternatief – wit boekweit.

Het is veel anders van smaak dan de klassieke versie.

Daarnaast bevat witte boekweit 4 keer meer flavonoïden. 100 g. witte boekweit bevat dezelfde hoeveelheid flavonoïden (bijv. rutine) als één tablet rutinoscorbine.

Gezien alle bovenstaande feiten is het duidelijk dat boekweit onterecht wordt vergeten door veel voedingsdeskundigen of mensen die een gezonde levensstijl volgen.

Soms zijn heilzame voedingsmiddelen voor het lichaam te vinden in de meest banale dingen. Haal het beste uit wat de natuur je geeft.

Met mate boekweit eten zal je zeker helpen bij je afslankproces en je lichaam voorzien van de voedingsstoffen die het nodig heeft.

Eerder vertelden we je hoe je gezond brood kunt kiezen in de winkel.