Recepten

Winkels creëren opzettelijk chaos zodat je gedwongen wordt om meer geld uit te geven

12views

Supermarkten gebruiken actief verschillende tactieken om je aan te moedigen meer geld uit te geven. Eén zo’n methode is om verwarring te zaaien, waardoor je misschien 4 appels hebt maar er een prijs voor betaalt waar je er 6 voor had kunnen kopen.

De prijsverschillen zijn niet altijd duidelijk. Je kunt hetzelfde product in de schappen van de supermarkt vinden in verschillende verpakkingen en volumevarianten, wat een groot verschil in prijs kan maken. Als je bijvoorbeeld appels in een pak van 4 koopt, kan het zijn dat je te veel betaalt in vergelijking met wanneer je fruit per gewicht zou kopen, waarbij je meer product zou krijgen voor dezelfde prijs.

Supermarkten gebruiken ook actief andere trucs om je te stimuleren meer uit te geven. Ze maken het prijsverschil opzettelijk niet zichtbaar, waardoor shoppers meer uitgeven. Daarom is het belangrijk om voorzichtig te zijn bij het kiezen van producten en vaker ter plekke te rekenen om te voorkomen dat je te veel uitgeeft.

Om geld te besparen is het ook de moeite waard om aandacht te besteden aan eigenmerkproducten en artikelen in de uitverkoop, de winkel maar één keer per week te bezoeken en bonnetjes bij te houden om fouten te voorkomen die je budget kunnen kosten.