Fitness

Workouts helpen bij endometriose symptomen

9views

Endometriose is een aandoening waarbij endometriumachtig weefsel buiten de baarmoeder groeit, in gebieden zoals de eileiders, eierstokken, lever en darmen. Het endometrium vervult verschillende belangrijke functies in de baarmoeder, zoals innesteling, menstruatie en hormonale reacties.

Tijdens de innesteling helpt het baarmoederslijmvlies de bevruchte eicel zich te ontwikkelen tot een embryo en een foetus. Tijdens de menstruatie wordt het weefsel dikker en scheidt het zich af, waardoor de menstruatie ontstaat. Er kunnen nadelige effecten optreden als dit weefsel buiten de baarmoeder groeit.

Symptomen kunnen zijn: ontsteking en littekenvorming, bekken- en buikpijn en vruchtbaarheidsproblemen.

Endometriose kan vrouwen op elke reproductieve leeftijd treffen, van de eerste menstruatie tot de menopauze. Endometriose reageert op de afscheiding van hormonen, oestrogeen en progesteron. Na de menopauze daalt het oestrogeengehalte aanzienlijk, waardoor de kans op ontwikkeling tot nul wordt gereduceerd.

Uit een onderzoek op basis van endometriose blijkt dat ongeveer 20-80% van de vrouwen met chronische bekkenpijn endometriose heeft. Deze pijn kan zich manifesteren in andere delen van het lichaam, zoals de onderbuik, lage rug en heupen.

Vlagen van bekken- en buikpijn, vermoeidheid, misselijkheid en stress zijn allemaal mogelijke symptomen van endometriose – die allemaal het vermogen van een vrouw om te sporten kunnen beïnvloeden.

Maar regelmatige lichaamsbeweging kan helpen om endometriose symptomen te verminderen, hormonen in balans te brengen, stress te reguleren en het algehele fysieke en mentale welzijn te verbeteren. Een onderzoek toonde een significante vermindering van pijn bij endometriose voor degenen die deelnamen aan een bewegingsprogramma.

Lichaamsbeweging leidt tot de productie van cytokinen – dit zijn kleine eiwitten die het lichaam gebruikt voor celsignalering en de functie van het immuunsysteem. Dit kan nuttig zijn bij endometriose om het immuunsysteem te stimuleren en hormonen in balans te brengen. Weerstandstraining met weinig impact kan helpen om kracht en houding te verbeteren.

Enkele geschikte oefeningen voor vrouwen met endometriose zijn:

1. Bekkenkantelingen

De oefening begint met op je rug liggen, knieën gebogen en handen aan weerszijden van je heupen geplaatst. Bij het inademen wordt de onderrug iets opgetild en bij het uitademen weer naar de grond gebracht. De benen mogen niet uit hun gebogen positie komen. De oefening wordt 8 keer herhaald.

2. Bekkenwelvingen

Begin in rugligging, met gebogen knieën en de armen rustend aan weerszijden van het lichaam. Bij de inademing wordt de onderrug iets opgetild. Bij de uitademing til je de wervelkolom, het staartbeen en de heupen op naar het plafond. Adem in en het lichaam blijft in deze driehoekshouding met de handen in de grond en de knieën gebogen. Bij de uitademing zakt het lichaam naar de oorspronkelijke positie. Herhaal de oefening 6 keer.

Bronnen: