Gezondheid

Zink, voordelen tegen veroudering voor huid en haar. En hoe je het moet innemen

6views

Zink: een essentieel mineraal voor een gezonde en jeugdige huid (en haar). Deskundigen leggen uit waarom. En hoe je het moet innemen

Tot voor kort werd de strijd tegen huidveroudering benaderd als een ‘gevecht’ tegen de zichtbare symptomen van veroudering, zoals rimpels, vlekken, verslapping… De realiteit is dat voorkomen is beter dan genezenen dat is precies de reden waarom het huidige discours zich – gelukkig maar – richt op het belang van de bescherming van de huidbarrière, zodat deze zich kan verdedigen tegen agressie van buitenaf en haar eigen weerstand kan versterken. herstellen. Vanuit dit perspectief is het van het grootste belang om het vermogen te verbeteren om genezing van de huidals uitgangspunt voor het voorkomen van huidveroudering. Hij legt uit Patricia Ogilvie, dermatoloog, oprichter van de Skinconcept kliniek in München en lid van het wetenschappelijk comité dat door Dior is opgericht om Age Reverse te bestuderen.

In dit verband zei de huidverouderingsexpert tijdens een internationale merkpresentatie dat ze haar patiënten altijd herinnert aan het belang van zink: “Ik raad de inname ervan aan”. zowel plaatselijk als via de voedingvanwege het vermogen om het herstellend vermogen van de huid te verbeteren,” zei hij. Want juist dit vermogen verzwakt met de jaren: kijk maar eens hoe de huid van een zuigeling of kind geneest in vergelijking met die van een volwassene. Deze processen zijn gekoppeld aan het voorkomen van veroudering, omdat ze bijvoorbeeld afhangen van de reactie van de huid op de zon“. Laten we zeggen dat het niet zozeer de bedoeling is om rimpels of onzuiverheden te verminderen, maar om de huid sterk te maken, zodat ze zichzelf kan beschermen tegen elk soort agressie of extreme situatie, of het nu gaat om vervuiling, ultraviolette straling, uitdroging… En juist zink wordt in dit opzicht een fundamentele bondgenoot.

De voordelen van zink voor de huid

Andrea Vázquez Remuiñan, apotheker en voedingsdeskundige, legt uit dat “zink een essentieel mineraalessentieel voor ons lichaam om meer dan 300 enzymatische reacties uit te voeren. Het is aanwezig in botten, spieren, huid, lever en andere organen. In de huid is het vooral geconcentreerd in de opperhuid, waar de barrièrefunctie van de huid zich bevindt. Het helpt de huid te herstellen en in goede conditie te houden, beschermt tegen fotoveroudering en voorkomt schade veroorzaakt door zonnestraling. Bovendien bevordert zink de genezing”. En om nog een schepje bovenop de geruchten te doen die de voordelen ervan ondersteunen, citeren we apotheker Paula Martín Clares, die het beschrijft als “essentieel voor de synthese van huideiwitten”, eraan toevoegend dat “een tekort eraan de groei en regeneratie van weefsel beperkt”.

De voordelen van zink voor het haar

Maar dat is nog niet alles. “Zink helpt haaruitval te vertragen en de haarvezel te versterken,” voegt Remuiñan toe. “In feite draagt het bij aan haargroei te stimuleren en de bol te beschermen. Door de keratine- en collageensynthese te bevorderen, voorkomt het bovendien vroegtijdige veroudering van de lengtes en beschermt het hun pigmentatie.

Hoe zink innemen

Hoewel het essentieel is om de aanwezigheid van zink in het lichaam te versterken via de voeding, adviseerde Ogilvie vroeger de inname van supplementen oraal, naast topische toepassing, omdat zink een actief ingrediënt is in fotoprotectoren en helende crèmes. Suppletie is belangrijk omdat een tekort aan dit mineraal vrij vaak voorkomt, vooral bij veganistische of vegetarische diëten. “Voor een volwassene zijn de voedingsreferentiewaarden voor zink 10 mg per dag, met de aanbeveling om niet meer dan 25 mg per dag te gebruiken,” zegt de expert. Bijzondere voorzichtigheid is geboden in het geval van zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding gevendie niet meer dan 40 mg zink per dag mogen gebruiken. Zinksulfaat wordt meestal gebruikt in supplementen en de dosis hangt af van de samenstelling van het product. Bij mensen met rosacea, atopische dermatitis en alopecia areata is zinksulfaat effectief als aanvulling op de behandeling van deze aandoeningen.

Zinktekort: wat te eten om het te voorkomen

Om een zinktekort te voorkomen worden de volgende voedingsmiddelen aanbevolen:

  1. Peulvruchten.
  2. Gedroogde vruchten.
  3. Kip en kalkoen.
  4. Rood vlees.
  5. Zeevruchten.
  6. Zaden, volle granen en pompoenpitten.
  7. Tarwekiemen.
  8. Sardientjes.
  9. Eieren.

Lees ook:

Wil je elke dag het beste van Vogue Italia in je inbox ontvangen?

Meld je aan voor de dagelijkse nieuwsbrief van Vogue Italia

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op Vogue Spanje.