Fitness

Zo kun je striae voorkomen!

8views

Striae zien eruit als ingevallen strepen op de huid. Ze kunnen er rood, paars of zilverachtig uitzien. Ze verschijnen meestal op de buik, borst, dijen en billen. Ze komen vaak voor tijdens de zwangerschap, maar kunnen in elke levensfase voorkomen.

Wanneer de huid snel uitrekt of krimpt, leidt dit tot de afbraak van elastine en collageen in de huid. De belangrijkste rol van elastine is om de huid te laten uitrekken, en de Collageen is om de huid structuur, stevigheid en steun te geven.

Striae verschijnt meestal voor het eerst als rode, roze of paarse lijnen. Na verloop van tijd genezen de bloedvaten en vervagen de lijnen vaak en vallen ze minder op.

De collageen- en elastinevezels in de huid zijn nodig om de snelgroeiende huid strak te houden, en hoe sterker ze zijn, hoe kleiner de kans dat ze breken en striae achterlaten. Daarom is het zinvol om voedingsmiddelen te eten die rijk zijn aan vitamine E en C, zink и kiezelaarde, die helpen bij de collageenvorming. Vooral vitamine C is een belangrijke antioxidant die weefsels helpt beschermen tegen schade. Van vitamine B2 (riboflavine) en B3 (niacine) wordt ook gezegd dat ze een gezonde huid helpen bevorderen en behouden.

Genoeg drinken water (ongeveer 2 liter per dag) is essentieel om de huid te helpen versterken en vernieuwen.

Naast het stimuleren van het energieniveau en het verminderen van stemmingswisselingen, kan lichaamsbeweging ook striae helpen voorkomen. Lichaamsbeweging verbetert de bloedsomloop, waardoor de huid soepel blijft en beter kan uitrekken tijdens het groeien.

De beste preventie tegen striae is het gebruik van natuurlijke topische oliedie de huid helpt voeden en verzachten. Producten met oliën zoals zoete amandelolie, jojobaolie, tarwekiemolie en wortelolie zijn rijk aan essentiële vetzuren en vitamine A, C, E en B en zijn in staat om de huidcelmembranen te hydrateren en te versterken. Dit maakt de cellen minder gevoelig voor beschadiging en verbetert de elasticiteit van de huid.

De dagelijkse massage is een geweldige manier om het risico op striae te verminderen. Massage stimuleert de weefsels onder de oppervlakkige huidlagen, zelfs als het met lichte bewegingen wordt toegepast.

Om de gezondheid van de huid in het algemeen te verbeteren, wordt de consumptie van veel wortelen, rauwe noten, olijfolie, eieren en vlees aanbevolen. Deze bevatten veel in vet oplosbare vitamines A en E, die essentieel zijn voor het behoud van de elasticiteit van de huid. Citrusvruchten, bananen, aardbeien, blauwe bessen, broccoli en pure chocolade kunnen worden geconsumeerd om het collageen te versterken. Ze bevatten allemaal veel vitamine C en bioflavonoïden en hebben ook een anti-aging effect op de huid.

Bronnen: